EPN-V2

SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative forskningsmetoder og -design
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

Emnet dekker introduksjon og øvelser i ulike metoder som brukes i produksjon av et empirisk materiale, samt bruk av foreliggende materiale som kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale. Emnet gir også innblikk i ulike analyseperspektiver, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter fra kvalitative studier.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign 
  • avansert kunnskap om ulike intervjumetoder som livsformsintervjuer, livsløpsintervjuer og fotostyrte intervjuer, og god kjennskap til andre typer empirisk materiale 
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative tradisjoner 
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse 

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design og lage prosjektskisser basert på dette
  • gjennomføre forskningsintervjuer
  • analysere et intervjumateriale og anvende teori som verktøy i analysen
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål 

Generell kompetanse

Studentene

  • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk 
  • kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan gripe inn i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter 

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • kan identifisere akutte situasjoner
    • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Course requirements

Simulering og veiledede praksisstudier.

Assessment

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet
  2. Studenten skal levere minst én skriftlig vurdering per måned
  3. Deltagelse i obligatoriske aktiviteter og simulering

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått- ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Course contact person

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Akuttberedskap
  • Hastegradsvurdering og triage av pasienten
  • Akuttsykepleie ved traumer
  • Akuttsykepleie ved rus og psykiatri
  • Medisinsk utstyr
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av sykepleien
  • Tverrfaglig samarbeid