EPN-V2

SFF4120 Qualitative research methods and designs Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative forskningsmetoder og -design
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

Emnet dekker introduksjon og øvelser i ulike metoder som brukes i produksjon av et empirisk materiale, samt bruk av foreliggende materiale som;kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale. Emnet gir også innblikk i ulike analyseperspektiver, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter fra;kvalitative studier.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign;
  • avansert kunnskap om ulike intervjumetoder som livsformsintervjuer, livsløpsintervjuer og fotostyrte intervjuer, og god kjennskap til andre typer empirisk materiale;
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative tradisjoner;
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse;

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design og lage prosjektskisser basert på dette
  • gjennomføre forskningsintervjuer
  • analysere et intervjumateriale og anvende teori som verktøy i analysen
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål;

Generell kompetanse

Studentene

  • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk;
  • kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan gripe inn i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter;

Teaching and learning methods

Undervisningen har forelesninger om kvalitative studiers metodologiske egenart, hvordan en lager gode forskningsspørsmål, ulike intervjumetoders teknikker og egnethet, analyse av materiale og forskningsetikk.

Studentene deles inn i arbeidsgrupper første forelesning, og disse arbeider sammen med øvelser gjennom hele emnet. Dette er de gruppene som også presenterer arbeidskravet (se under) sammen.

Gruppene har ansvar for egen prosjektstyring for å organisere intervjuer, samarbeidsmøter, samt å fordele arbeidet mellom gruppens medlemmer.;;Det settes opp faste tidspunkter med rom til gruppearbeid og til seminar med flere grupper på Campus. Til disse faste tidene vil faglærere være tilgjengelige for hjelp, tilbakemeldinger og veiledning.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studenten må;delta;i minst tre praktiske øvelser med sin arbeidsgruppe, og det forventes at alle deltar i diskusjoner om og refleksjoner rundt øvelsene i sin gruppe. Arbeidskravet består av en metoderefleksjon, gjerne med eksempler fra gruppens arbeid.;Arbeidsgruppen;leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig/digital presentasjon i den siste uken av emnet.;

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen;eller fraværende student;fra å gå opp til eksamen.;

Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.;

Permitted exam materials and equipment

This course will show how behavioral principles and concepts from respondent and operant conditioning are applied in research and practice.

Grading scale

Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403, MALKA211 and MALKA212 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA213.

Examiners

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the logic and the methodology of experimental designs

Skills

The student can

  • demonstrate shaping of different types of behavior in animals by using computer software
  • design and conduct experiments, either as single-case research designs or group designs
  • write a manuscript in accordance with principles in the current edition of the APA manual, using data from the Experiments
  • use the principles for citations and references as given in the current edition of the APA manual

Competence

The student can

  • ask and argue for relevant research questions
  • describe methods of Experiments
  • present results from Experiments
  • discuss the results achieved in an experiment

Course contact person

Emneansvarlig Randi Wærdahl

Co-emneansvarlig Oddbjørg Skjær-Ulvik