Programplaner og emneplaner - Student
SFF5000 Philosophy of Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Philosophy of Social Science is the study of philosophical knowledge and activity. The course discusses the philosophy of social science's basis and raises questions that are relevant for professional social work and the work on the master's thesis. Relevant topics are the role of values in research, realism/social constructivism, evidence-based practice and politics, essential features of social reality, criteria for interpretation, causal reasoning.; ; ; ; ; ; ;
The course includes the analysis and discussion of relevant social research. The course is closely related to other courses on the master's programme and the development of the master's thesis.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the students are expected to have achieved the following knowledge and skills:
Knowledge
The student has:
- in-depth insight into key philosophy of science topics that are relevant for the social sciences
- advanced knowledge of theories and terms that make it possible to systematically reflect on social scientific activities and social work practice
- in-depth understanding of the theoretical basis for quantitative and qualitative methods
Skills
The student is capable of:
- analysing and discussing social research using key philosophy of science terms and theory
- analysing and assessing philosophy of science positions in social science literature
- considering and discussing the philosophy of science basis for their own research projects
Competence
The student has:
- can discuss the relationship between research and theories of research
- a well developed ability to question the basis of research results
Teaching and learning methods
The teaching methods used are lectures and discussion/group work/supervision relating to coursework requirements and exam.
Course requirements
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid basert på et selvvalgt sosialfaglig tema knyttet til kjerneområder i studiet. Studenten skal innhente, bearbeide og analysere kunnskap for å besvare en sosialfaglig problemstilling, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, anvendelse av relevant teori på det valgte tema, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse.
Assessment
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.;;
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studentene:
- har bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver.
- skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
- skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for sosionomens fagområde
- har kunnskap om sosialt arbeids vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling.
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som sosialarbeider
- kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
- kan finne, vurdere og henvise til sosialfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte
- kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende sosialfaglig kunnskap i større skriftlige arbeider
- kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
- kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i sosialfaglig yrkesutøvelse
- har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
- har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for sosialarbeidere
- kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig
- kan oppdatere sin kunnskap om sosialt arbeid som fagområde
Grading scale
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Examiners
The exam is graded by an internal and an external examiner.
A random selection consisting of at least 25 % of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
Course contact person
Dag Jenssen
Jorunn Vindegg