EPN-V2

SFF5000 Philosophy of Social Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Philosophy of Social Science is the study of philosophical knowledge and activity. The course discusses the philosophy of social science's basis and raises questions that are relevant for professional social work and the work on the master's thesis. Relevant topics are the role of values in research, realism/social constructivism, evidence-based practice and politics, essential features of social reality, criteria for interpretation, causal reasoning.; ; ; ; ; ; ;

The course includes the analysis and discussion of relevant social research. The course is closely related to other courses on the master's programme and the development of the master's thesis.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the students are expected to have achieved the following knowledge and skills:

Knowledge

The student has:

  • in-depth insight into key philosophy of science topics that are relevant for the social sciences
  • advanced knowledge of theories and terms that make it possible to systematically reflect on social scientific activities and social work practice
  • in-depth understanding of the theoretical basis for quantitative and qualitative methods

Skills

The student is capable of:

  • analysing and discussing social research using key philosophy of science terms and theory
  • analysing and assessing philosophy of science positions in social science literature
  • considering and discussing the philosophy of science basis for their own research projects

Competence

The student has:

  • can discuss the relationship between research and theories of research
  • a well developed ability to question the basis of research results

Teaching and learning methods

The teaching methods used are lectures and discussion/group work/supervision relating to coursework requirements and exam.

Course requirements

Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffe seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

Assessment

Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffer seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • sjangeren bildereportasje med bruk av videoelementer
  • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
  • journalistikkens etiske grenser for fotografisk og verbal magasinjournalistikk
  • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

Ferdigheter

Studenten

  • behersker idé, research og pitching for reportasje
  • kan fotografere og redigere mindre journalistiske reportasjer
  • kan arbeide med verbaltekst og lyd
  • behersker presentasjonsformer for nett
  • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner.
  • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet et sjangerrepertoar, og dermed evne til både å skille mellom sjangre, respektere sjangre, og å utfordre sjangergrenser
  • utviklet selvstendighet i idearbeid, research og planlegging av kompleks fotojournalistisk produksjon
  • evnen til effektiv fotojournalistisk kommunikasjon
  • forståelse for journalistisk yrkesetikk
  • evner til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i en journalistisk kontekst

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig observasjonsoppgave. Lengde 600-700 ord.
  • Arbeidskrav 2: En videoproduksjon. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer.
  • Arbeidskrav 3: En reportasje med bilder, tekst og evt. video. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer. Til oppgaven skal studenten levere en pitch og et refleksjonsnotat.
  • Arbeidskrav 4: To uker hospitering i et mediehus. Det er obligatorisk å delta i redaksjonelt arbeid i hospiteringsperioden og levere en praksisrapport etter hospiteringen.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha fire fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang som leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Examiners

Fire obligatoriske oppgaver

En ren skriveoppgave på grunnlag av observasjon. Lengde 600-700 ord.

En videoproduksjon. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra formål og vanskelighetsgrad. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten eller i individuelt i samarbeid med faglærer. Til oppgaven hører også en muntlig pitch på tre minutter som også leveres i skriftlig form.

En nettreportasje med bilder, tekst og evt. video. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra formål og vanskelighetsgrad. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgaveteksten eller i individuelt i samarbeid med faglærer. Til oppgaven hører også en muntlig pitch på tre minutter som også leveres i skriftlig form, samt et refleksjonsnotat på 1500-2000 ord.

To uker hospitering i et mediehus etter anvisning fra faglærer. Oppgaven innebærer obligatorisk deltakelse i redaksjonelt arbeid under den redaksjonelle ledelsen i form av to ukeverk. Med i arbeidskravet er også en metoderapport på 700-1000 ord.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Alle arbeidskrav må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Course contact person

Eksamen er en hjemmeeksamen.

Eksamen inneholder en drøftingsoppgave med omfang 5-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Eksamen innholder også to av arbeidskravene:

  • Produktet "En netteportasje med bilder, tekst og evt. video". Det er anledning til å gjøre endringer under eksamen.
  • Den skriftlige pitchen i den form den ble levert inn. Det er ikke anledning til å gjøre endringer under eksamen.

Karakteren settes etter en samlet vurdering av de to eksamensdelene.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.