EPN-V2

SFF5000 Philosophy of Social Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Philosophy of Social Science is the study of philosophical knowledge and activity. The course discusses the philosophy of social science's basis and raises questions that are relevant for professional social work and the work on the master's thesis. Relevant topics are the role of values in research, realism/social constructivism, evidence-based practice and politics, essential features of social reality, criteria for interpretation, causal reasoning.; ; ; ; ; ; ;

The course includes the analysis and discussion of relevant social research. The course is closely related to other courses on the master's programme and the development of the master's thesis.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the students are expected to have achieved the following knowledge and skills:

Knowledge

The student has:

  • in-depth insight into key philosophy of science topics that are relevant for the social sciences
  • advanced knowledge of theories and terms that make it possible to systematically reflect on social scientific activities and social work practice
  • in-depth understanding of the theoretical basis for quantitative and qualitative methods

Skills

The student is capable of:

  • analysing and discussing social research using key philosophy of science terms and theory
  • analysing and assessing philosophy of science positions in social science literature
  • considering and discussing the philosophy of science basis for their own research projects

Competence

The student has:

  • can discuss the relationship between research and theories of research
  • a well developed ability to question the basis of research results

Teaching and learning methods

The teaching methods used are lectures and discussion/group work/supervision relating to coursework requirements and exam.

Course requirements

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid basert på et selvvalgt sosialfaglig tema knyttet til kjerneområder i studiet. Studenten skal innhente, bearbeide og analysere kunnskap for å besvare en sosialfaglig problemstilling, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, anvendelse av relevant teori på det valgte tema, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. 

Assessment

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.;;

Permitted exam materials and equipment

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver.
  • skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
  • skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for sosionomens fagområde
  • har kunnskap om sosialt arbeids vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som sosialarbeider
  • kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan finne, vurdere og henvise til sosialfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte
  • kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende sosialfaglig kunnskap i større skriftlige arbeider
  • kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
  • kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i sosialfaglig yrkesutøvelse
  • har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
  • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for sosialarbeidere
  • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig
  • kan oppdatere sin kunnskap om sosialt arbeid som fagområde

Grading scale

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Examiners

The exam is graded by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25 % of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Course contact person

Dag Jenssen

Jorunn Vindegg