Programplaner og emneplaner - Student
Executive Master of Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 90 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Master i ledelse (Executive Master of Management) er en erfaringsbasert masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet.
Studiets emner tilbys som frittstående studietilbud som interesserte kandidater kan gjennomføre uten krav til rekkefølge eller progresjon. Kandidater som har gjennomført nødvendige emner kan avslutte med masteroppgave for å oppnå en mastergrad.
En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å utvikle gode ledere på alle plan i ulike bransjer.
Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Utøvende ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.
Mastergraden oppnås i samsvar med Forskrift om krav til mastergrad § 5.
Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management.
Target group
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
Admission requirements
Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Det er eget opptak til hvert enkelt emne.
Opptak til masteroppgave
For å kvalifisere for opptak kreves det at studenten har:
- bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, med karaktersnitt C eller bedre
- fullført de tre obligatoriske basisemnene som skal inngå i graden
- fullført tre av valgemnene i programmet, eller andre tilsvarende emner som kan innpasses i graden
- 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.
Dersom kravet til C ikke er oppfylt i søkers bachelorgrad, kan karakterer fra emner som skal inngå i mastergraden regnes inn i karaktergjennomsnittet.
Opptak til andre emner
Kravet for opptak til de enkelte emner er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.
Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.
Learning outcomes
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om
- Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling
- Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger
- Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter til å
- Organisere, utvikle og lede organisasjoner
- Gjennomføre selvstendig analysearbeid
- Analysere økonomisk-administrative problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger
- Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis
- Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten
- Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner
- Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert, med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. I emnene forventes det at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.
Internationalisation
Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk.
Work requirements
The bachelor’s program in psychology with an emphasis on behavior analysis is a 3-year full time program (180 ECTS). A completed program earns the degree of Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis.
The program is regulated by lov om universiteter og høgskoler av 1. april 2005 nr. 15 § 3-2 og § 3-3 (Law of universities and university colleges) and forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet av 01.08.12 (Regulations for studies and exams at OsloMet). There is no national framework for this program.
The program is accredited by The Association for Behavior Analysis International (ABAI), the international organization for research and application of behavior analysis.
The program also meets the requirements for pre-qualification in certification by the Behavior Analyst Certification Board (BCBA®) as Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).
The overall objective of the program is to give the student basic competence in psychology and behavior analysis so that the student is able to analyze behavior and arrange the environment around individuals to promote and maintain the desired behavior change.
Students must learn a precise conceptual framework, read relevant research literature, and actively participate in discussions in the behavior analytic community to achieve these competencies. Through these activities, students will also acquire robust knowledge about ethical and professional standards in the field.
The Department of Behavioral Science has a strong scientific community within a natural scientific tradition, and an evidence-based approach to learning. Faculty members are part of well-developed professional scientific networks, nationally and internationally, and cooperate extensively on research. Graduates from the bachelor’s program may continue with master’s and Ph. D. studies in the department.
Relevance to further studies
A bachelor’s degree Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis is an excellent starting point for further studies, such as master’s programs in psychology or behavioral science/behavior analysis.
Psychology and behavior analysis are also god combinations with a number of other disciplines, such as pedagogics, health sciences, economics, management and HR, and other social sciences*.
*When graduates apply for further studies, the institution they apply to sets the bar for admission.
Relevance to working life
Graduates of the program have knowledge, skills and general competencies in psychology and behavior analysis. They can work with organizing, planning and implementation in processes of change within knowledge-based organizations in public sector and private enterprise, independently or with others. They can work with change processes at the level of the individual, or with group- and organization-level processes.
In work areas where prevention, treatment and teaching are important issues, documenting the efforts one makes is increasingly important. Methods in such work must be grounded in well-established theory, and predicting the effect of interventions is important both at the level of the individual and for society. The program will be useful for those who wish to affect processes of change. There is increasing demand for knowledge about learning and psychology both in public and private organizations.
The bachelor’s program has two practicum placements of 9 weeks each, to give students the opportunity for working on their own and with others on change processes in general, and specifically in treatment and training. The program complies with the requirement from Norway’s Health Directorate of 30 ECTS of supervised practicum, and candidates qualify for milieu therapists’ positions.
Assessment
The program is designed for persons who want a bachelor’s degree where behavior analysis is emphasized. The program will help students develop basic discipline competence through education in a behavioral scientific research and practice community. Students will acquire knowledge, skills and values that qualify for further education in a relevant master’s programme, and for work positions in which these qualifications are relevant.