Programplaner og emneplaner - Student
Master’s Programme in Mechanical Engineering Programme description
- Programme name, Norwegian
- Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
The Master's Degree Program in Mechanical Engineering is a full-time program with a duration of two years (120 ECTS), being a continuation of the bachelor's degree program in Mechanical Engineering.
The program is campus-based, and it comprises modules that are mostly theoretical and computational in nature. These are accompanied by experimental experience. The program covers three subdisciplines of Mechanical engineering that are closely tied with the industry: fluid mechanics, solid mechanics, and mechatronics.
The program contains 70 ECTS of mandatory courses to provide a foundation in all the listed subdisciplines. The elective courses and the master’s thesis enable students to further obtain expertise in one or more of the subdisciplines.
The master’s program contains the courses and modules essential to the development of highly skilled mechanical engineers capable of developing solution strategies for engineering problems, problem solving, evaluating solutions, and thinking critically about them. The program provides enough background knowledge and skills for specialized expertise, both as expected by relevant sectors in industry, and for the pursuit of a PhD in Mechanical Engineering.
In addition, students learn to reflect profoundly about the development of an increasingly sustainable world, in line with the UN sustainable development goals. With an ever-increasing demand in developing environmentally friendly and sustainable solutions, the futuristic trends in major technology sectors require the use of fundamental concepts in physics and natural sciences and the implementation of these in the form of engineering solutions, to guide the direction of development and facilitate decision making for management in complex industrial environments.
Target group
Bestått studium kvalifiserer for mastergrad i fysioterapi (engelsk: Master¿s Degree in Physiotherapy) i henhold til § 3 i Forskrift om krav til mastergrad. Studiet er hjemlet i Lov om universiteter og høyskoler Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det bygger på bachelorgrad i fysioterapi eller tilsvarende.
Studiet har et omfang på 120 studiepoeng og gjennomføres som fulltidsstudium over to år eller som deltidsstudium over fire år. Undervisningen er samlet i bolker.
Fysioterapi er en akademisk disiplin som bygger på naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humanistisk vitenskap og har fokus på menneskets kropp, bevegelse og funksjon. Fagutøvelsen skal tilrettelegge for at pasienter kan bedre eller vedlikeholde sin helse og livskvalitet ved å forbedre bevegelse og funksjon.
Praksis må i økende grad bli kunnskapsbasert. Det vil si at den er basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap, pasientens erfaringer og preferanser samt kontekstuelle faktorer. Anvendt forskning og systematisk tilnærming er nødvendig for å beskrive, analysere, utvikle, implementere og evaluere praksis. Kritisk analyse av praksis faller sammen med helsemyndighetenes stadig høyere krav til kvalitet og dokumentasjon av fysioterapi. Pasientene har krav på effektiv hjelp samtidig som samfunnets ressursbruk skal kunne forsvares.
Masterstudiet skal gi grunnlag for kunnskapsutvikling og kompetanseheving innenfor fysioterapifaget og bidra til å dekke samfunnets behov for fysioterapeuter med styrket kompetanse innenfor kunnskapsbasert praksis. En kandidat har etter fullført studium kompetanse til å implementere og utvikle kunnskapsbasert praksis, kompetanse til å initiere og gjennomføre utviklingsprosjekter og delta i forskningsarbeid. Aktuelle stillinger for kandidatene etter bestått studium kan være knyttet til
- fagutviklings- og planarbeid innenfor alle nivåer i helsetjenesten
- undervisnings- og veiledningsoppgaver innenfor fysioterapi ved universiteter, høyskoler og institusjoner
- undervisning og veiledning av kolleger, medarbeidere og samarbeidspartnere
- klinisk arbeid som bør bygge på spesialkompetanse
- koordinering av større kliniske forskningsprosjekter
En kandidat med fullført masterstudium er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer.
Fordypning
Alle studentene tar de samme emnene og følger samme progresjon. I ett av emnene, MAFYS4000, skal studentene velge faglig fordypning hvor de spesialiserer seg på ett av tre områder: 1) barn 2) eldre personer og 3) muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager (heretter MUSSP). Helse og problemer knyttet til bevegelse og funksjon er felles overbygning, mens fordypningene gir mulighet for å fokusere på spesiell problematikk innenfor hvert område.
Fordypningen barn , definert som aldersgruppen 0-18 år, setter barn med spesielle behov og dets familie i sentrum. Fordypningen fokuserer på spesialisert kunnskap og empirisk forskning knyttet til sentrale problemstillinger innen utvikling og læring, når målet for intervensjonen er å bedre funksjon, selvstendighet og deltakelse i barnets hverdagsliv.
Fordypningen eldre personer , definert som aldersgruppen 55 år og eldre, fokuserer på spesialisert kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til aldring og konsekvenser av aldring, samt avansert kunnskap om prosessene knyttet til fysioterapi tiltak for å bedre funksjon, sosial deltakelse og livskvalitet.
Fordypningen MUSSP fokuserer på begreper, teorier og empirisk forskning knyttet til skader, sykdommer og plager i ryggsøyle og ledd, osteoporose samt andre muskel- og skjelettplager som for eksempel fibromyalgi og tendinitter. Det legges vekt på en bred forståelse av årsakssammenhenger og tilnærminger både ut fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv.
Studentene får forespørsel om hvilken fordypning de velger etter at de har sagt ja til studieplass.
Minimum åtte studenter må velge en fordypning for at den kan tilbys. Dersom en fordypning ikke blir tilbudt på grunn av for få søkere, får studenten tilbud om en av de andre fordypningene.
Admission requirements
Målgruppen er fysioterapeuter med interesse for utviklingsarbeid og forskning innen fysioterapi for henholdsvis barn, fysioterapi for eldre personer eller fysioterapi for mennesker med MUSSP på individ- og systemnivå.
Learning outcomes
Søkere må ha oppnådd én av følgende grader:
- Bachelorgrad i fysioterapi.
- Cand. mag. grad med fysioterapeututdanning i fagkretsen.
- Annen grad eller profesjonsutdanning i fysioterapi tilsvarende de ovennevnte grader.
Det faglige grunnlaget er integrert fysioterapeututdanning på minimum 180 studiepoeng.
Det vises til Kunnskapsdepartementets forskrift om krav til mastergrad og til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Søkere deles i to kvoter.
Kvote 1
50 prosent av studieplassene er forbeholdt studenter med en bachelorgrad i fysioterapi eller tilsvarende. Søkere uten tilleggspoeng som ikke når opp, konkurrerer videre i kvote 2. Hvis det ikke er nok kvalifiserte søkere til å fylle kvote 1, vil ledige studieplasser overføres til kvote 2.
Kvote 2
Søkere får tilleggspoeng for relevant utdanning og /eller yrkespraksis som fysioterapeut i tillegg til karakterpoeng. Relevant arbeid må være utført etter endt bachelorgrad eller tilsvarende. Turnustjeneste regnes som yrkespraksis.
Teaching and learning methods
The learning outcomes are achieved by means of different learning methods adapted to each individual course. The work and teaching methods in the program include lectures, practical laboratory and computer laboratory, project work, written presentation in form of a report, and oral presentations. These methods intend to promote the individual and team-work skills required when interacting with others in the field, whether they are researchers, representatives of business organizations or fellow students, to mention a few.
The program focuses on problem solving, which is important for mechanical engineers. Laboratory work forms an essential part in problem solving for mechanical engineers. This includes both computer laboratory (simulations) and physical laboratories with prototype experimentation. The ability to manufacture parts with, for instance, 3D printers, allows for sophisticated design ideas to be put forward and evaluated in a creative environment.
Teamwork also plays a key part in the learning activities of the program. Working in groups helps students developing collaborative skills, exchanging knowledge, and training the ability to formulate and discuss what they have learned. Furthermore, the output of group work is presented in the form of written reports and/or oral presentations. This helps students perfecting their academic writing, as they are required to read published literature and produce text following common academic standards.
The master’s thesis is an independent research project. In this project, students are challenged to put into use all the general competence, skills and knowledge obtained in the program. An internal supervisor ensures that the work is of sufficient quality and that it lives up to ethical standards. Discussions with supervisors and fellow students also contribute to the professional development of students during this assignment.
Internationalisation
The program is taught in English, with regards to both instruction and literature used. In addition, students are given the opportunity to take the entire third semester abroad, at one of our partner institutions which include Queensland University of Technology and Michigan Technological University.
Furthermore, OsloMet and the Faculty of Technology, Art and Design have several exchange agreements which are suitable for the program. Within the Erasmus + program, the faculty has long lasting agreements with Avans University of Applied Science in the Netherlands and ESIEE Paris in France, both of which allow for exchange of students in this program.
The faculty has a dedicated web page with information about student exchanges: https://student.oslomet.no/utveksling-tkd
See also: How to apply for exchange
Work requirements
Undervisningen er samlet i bolker der det veksles mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som seminarer, presentasjoner, feltarbeid, veiledning, skriftlige oppgaver og gruppearbeid. Det forutsettes individuelt og gruppebasert arbeid mellom samlingene. Alle arbeids- og undervisningsformene skal stimulere til egenaktivitet, selvstendighet, refleksjon og nytenkning, og de skal stimulere til kritisk tenkning i forhold til både analyser av teoretiske begreper og forskningsresultater, samt spørsmål utledet fra kliniske erfaringer. Kritisk refleksjon over sammenhenger mellom teoretiske perspektiver og fagutøvelse står også sentralt.
Forelesninger benyttes i hovedsak til å introdusere sentralt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer og formidle relevante problemstillinger og faglige utfordringer.
Seminarer vektlegger dialog og diskusjon mellom studenter og faglærer. Det legges stor vekt på at studentene skal forberede og presentere problemstillinger, analyser, strategier og resultater for diskusjon. Gjennom aktiv deltakelse på seminarene får studentene fortløpende veiledning og tilbakemelding underveis i studiet i form av medstudents- og lærervurderinger.
Studentene skal i form av feltarbeid bruke og kritisk vurdere standardiserte vurderingsinstrumenter på pasienter. Utprøvingen skjer både ute på eksterne institusjoner og på høgskolens egen praksisavdeling og poliklinikk. Erfaringer og resultater fra dette arbeidet skal presenteres for diskusjon på seminarer.
Studentsamarbeid er et viktig bidrag til læring. I tillegg til tradisjonelt gruppearbeid oppfordres studentene til å samarbeide på nett ved til å legge ut problemstillinger og spørsmål til drøfting via høgskolens elektroniske læringsstøttesystem. Faglærer gir oppgaver som kan stimulere både til individuelt og til gruppevis arbeid. Det legges i alle deler av studiet vekt på at studentene trener på akademisk skriving.
Veiledning er, som nevnt ovenfor, er en del av seminarene. Studentene får i tillegg veiledning på feltarbeidet og på masteroppgaven. Veiledningen gis dels i gruppe og dels individuelt.
Nærmere informasjon om hvilke arbeids- og undervisningsformer som inngår i hvert enkelt emne, går fram av emneplanene.
Assessment
The forms of assessment are designed to best fit the learning outcomes of the program and to verify that the students have acquired them. Assessment methods vary between different courses, and include written reports, portfolio assessment, oral examinations (oral presentations and oral defenses), and written exams.
The forms of assessment and grade scale are described in detail in the individual course descriptions. Two alternative grading scales can be used: A-F scale, with A to E for pass (A being the highest grade) and F for fail; or pass/fail grading scale.
The master's thesis is assessed by an evaluation team conformed by two examiners, one external and one internal. In addition to submitting a written report, students must also give an oral presentation of the thesis. The examiners set the grade for the master's thesis after the oral presentation and questioning. The thesis supervisor is not involved in the assessment of the thesis’ grade. This form of assessment is applied in several other courses as well. This is to ensure that students are comfortable with the assessment form in advance of the thesis project.
The students' rights and obligations are set out in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet, https://student.oslomet.no/en/acts-regulation. These regulations describe the conditions for resetting/rescheduling exams, the right to appeal (written examinations can be appealed, oral exams cannot be appealed), the definitions of cheating in exams, etc. Students are responsible for their registration in resist or rescheduled exams.
Students are responsible for familiarizing themselves with these rules and regulations.
Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Other information
Quality assurance
The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students' learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:
- that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
- that the study programmes are relevant for the professional fields
- that the quality development continues to improve
For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:
- course evaluations
- annual student surveys for all of OsloMet
More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Programme supervisor scheme
The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer