EPN-V2

ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems Course description

Course name in Norwegian
Applied Robotics and Autonomous Systems
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course provides a hands-on overview of common theories and methods used in the design of robotic and autonomous systems. The course is organized around weekly practical labs and lectures that complement each other. The student will get hands-on experience with the technologies, algorithms, and architecture of robotic and autonomous systems. The course uses examples from aerial, space, ground, underwater, and industrial robotic and autonomous systems.

Recommended preliminary courses

MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring.

Content

-

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • identifisere rollene til ulike institusjoner (statlige og ikke-statlige) i utformingen av ernæringspolitikk nasjonalt og globalt
  • diskutere den politiske og kulturelle konteksten som påvirker utviklingen av helsefremmende arbeid , nasjonalt og globalt
  • kritisk vurdere ulike strategier for å bedre kosthold og ernæring i befolkninger ut fra kriterier som effektivitet og ivaretakelse av kulturelle, sosiale, etiske og bærekraftsaspekter samt forbrukermedvirkning
  • redegjøre for relevante lover og forskrifter som regulerer mat- og helseinformasjon og -påstander

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende anerkjente teorier, modeller og metoder for å utvikle ernæringsintervensjoner som er tilpasset ulike målgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere om kulturelle-, sosiale- og bærekraftsaspekter er ivaretatt i mat og ernæringspolitikk og -tiltak

Course requirements

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) og undervisning på campus. Det blir fire uker med undervisning på campus, hver uke med tre dager undervisning. I tillegg inngår en kort observasjonspraksis (fra en til fem dager) ved institusjoner, organisasjoner eller helsetjenester som driver med å fremme sunt og bærekraftig kosthold blant ulike målgrupper der studentene selv avtaler tidspunkt, basert på tildelt liste over tilgjengelige praksissteder.

Studentene velger et tema på første samling fra et utvalg temaer, og jobber selvstendig eller i grupper med dette frem til avsluttende muntlig høring, med innleveringer underveis.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (3 dager)
  • Rapport bestående av tre obligatoriske innleveringer (fortrinnsvis gruppe à 2-3 personer), i form av utvikling av en ernæringsintervensjon rettet mot en valgt målgruppe:
    • I første innlevering skal studenter beskrive målsetting og begrunnelse for den utvalgte ernæringsintervensjonen i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
    • I andre innlevering skal teoretisk rammeverk presenteres i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
    • I siste innlevering skal en plan som inkluderer monitorering og evaluering presenteres i form av et skriftlig arbeid på inntil 1000 ord.
    • Alle de skriftlig innleveringer skal også presenteres muntlig

Permitted exam materials and equipment

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer.

Emnet gjennomføres på engelsk. Studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.

Course contact person

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.