EPN-V2

MECH5900 Master thesis Course description

Course name in Norwegian
Master thesis
Study programme
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The master's thesis is an independent research project where the students employ the knowledge, skills, and competence they have acquired during the study program.

The student will have access to advanced simulation software (e.g., ABAQUS, ANSYS), programming software (e.g., Python) and laboratory to perform analyses and to conduct experiments.

Students must choose a topic that will be highlighted through systematic use of qualitative and/or quantitative methodologies. The research question can be of either theoretical or empirical nature.Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Required preliminary courses

All courses from the first years of the program must be passed before the written master's thesis can be assessed and the oral presentation conducted.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The candidate

  • can identify the main scholarly theories, models and methods related to the master’s project
  • can explain the scholarly theories and methods of relevance to the topic of the project, and apply it to new areas within the academic field of mechanical engineering
  • can determine how different solutions will affect the products life cycle, environmental impact, and sustainability.
  • can explain the structure and content of scientific articles and dissertations
  • can assess research ethical issues related to one’s own project

Skills

The candidate

  • can define and limit an academic problem that is addressed through investigation
  • can analyze and evaluate various sources of information and use them to structure and formulate the problem covered by the thesis
  • can find relevant information in technical and scientific literature
  • can analyze existing theories, methods, and research literature on practical and theoretical problems related to the thesis
  • can use relevant methods for research and development work in an independent manner

General competence

The candidate:

  • can evaluate research literature critically
  • can evaluate issues related to research ethics in connection with the master’s project
  • can communicate their own research results in both oral and written form
  • can apply research-based knowledge and skills in the work on advanced tasks and projects
  • can analyze technological issues and contribute to sustainable and innovative solutions
  • can conduct independent research work under supervision in accordance with scientific method and applicable norms for research ethics
  • can contribute to new thinking and innovation processes and reflect about the role and responsibility as an engineer in working towards sustainable development

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om eksisterende forskning og metoder knyttet til praktisk arbeid med bærekraft i barnehagen, lokalt, nasjonalt og globalt
  • har dyptgående kunnskap om mangfold i barnehage som kultur og religion og ulike perspektiver på kjønn og seksualitet
  • har avansert kunnskap om pedagogisk arbeid med miljø og barnehagens nærnatur
  • har spesialisert kunnskap om flerspråklighet og urfolks- og minoritetsperspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide didaktisk med mangfold, dette inkluderer både urfolks- og minoritetsperspektiver
  • kan utvikle, gjennomføre og formidle tverrfaglige prosjekter i barnehagen knyttet til mangfold og bærekraftig utvikling
  • kan anvende ulike estetiske uttrykksformer knyttet til mangfold og bærekraft
  • kan bidra til at hele barnehagens praksis blir mer bærekraftig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til inkluderende praksiser i barndom og barnehage.
  • kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
  • er i stand til å identifisere og diskutere kjernetemaer og spørsmål knyttet til sosial rettferdighet, mangfold og miljø

Course requirements

Undervisningen legger opp til studentaktive og tverrfaglige arbeidsformer. Den er samlingsbasert, og samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus, på OsloMets lokaler i Holmlia og på ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, verksteder, gruppearbeid og prosjektarbeid. Arbeidsformene er knyttet til pedagogisk arbeid med mangfold og bærekraftig utvikling i barnehagen. Bærekraftdidaktikken tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet, kroppslige, lekende væremåte og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene utvikles gjennom deltagelse i prosjekter, opplevelser i naturen, sanseopplevelser og estetiske uttrykk. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med egne prosjekt og arbeidskrav i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Individuell prosjektskisse (1000 ord +/- 10%) som beskriver planer for prosjektarbeid i barnehagesektoren.
  • Individuell tekst i kronikksjangeren (4500 tegn inkludert mellomrom +/- 10 %) knyttet til selvvalgt tema relevant for å arbeide med bærekraft i barnehagen.
  • Individuell posterpresentasjon på om lag 10 minutter basert på gjennomført prosjektarbeid.

Det gis veiledning individuelt og i gruppe på arbeidskravene.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.

Permitted exam materials and equipment

Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.

Eksamen består av følgende komponenter:

Individuell posterpresentasjon (inntil 10 minutter) og fagsamtale (inntil 20 minutter) knyttet til denne. Posterpresentasjonen er basert på eget prosjekt i barnehagen.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten presentere en bearbeidet versjon av posterpresentasjonen. Ved senere forsøk presenteres ny posterpresentasjon. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av lærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

læreren, eleven og opplæringen II

læreren og eleven i organisasjonen II

læreren, eleven og skolen i samfunnet II

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som læreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolens organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan drøfte og analysere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.