EPN-V2

MECH4201 Introduction to Mechatronics Course description

Course name in Norwegian
Introduction to Mechatronics
Study programme
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP306210 være fullført og bestått

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
  • oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
  • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
  • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø

Teaching and learning methods

Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:

  • Forelesninger
  • Arbeid i læringsgrupper
  • Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
  • Arbeid med kasusoppgaver
  • Studentfremlegg

Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.

Course requirements

Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

Grading scale

  • rådgivningsteorier og modeller
  • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
  • etikk i rådgivningsarbeid
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.