EPN-V2

MECH4103 Finite element method Course description

Course name in Norwegian
Finite element method
Study programme
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Recommended preliminary courses

A course in mechanics of materials or strength of materials e.g., MASK 2300. Knowledge of differential and integral calculus at the undergraduate level. Knowledge of advanced Engineering Mathematics as well as Continuum Mechanics and Thermodynamics

Learning outcomes

This course will show how behavioral principles and concepts from respondent and operant conditioning are applied in research and practice.

Teaching and learning methods

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med særlige behov

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet

Course requirements

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the logic and the methodology of experimental designs

Skills

The student can

  • demonstrate shaping of different types of behavior in animals by using computer software
  • design and conduct experiments, either as single-case research designs or group designs
  • write a manuscript in accordance with principles in the current edition of the APA manual, using data from the Experiments
  • use the principles for citations and references as given in the current edition of the APA manual
  • write a review of a scientific topic and presents results from an experiment in line with relevant ethical standards for writing research papers

Competence

The student can

  • ask and argue for relevant research questions
  • describe methods of Experiments
  • present results from Experiments
  • discuss the results achieved in an experiment

Assessment

The course includes all-day seminars, hands-on exercises and discussion of different papers. Practical exercises are essential to this course and the exercises include the use of the software to conduct an experiment, and to write up the results from the experiment as a scientific paper. Students must have a laptop with the required software installed and means of payment for user license.

Permitted exam materials and equipment

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • None

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.