Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4035 Rehabilitation and Assistive Technology Course description
- Course name in Norwegian
- Rehabilitation and Assistive Technology
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information TechnologyMaster's Programme in Applied Computer and Information Technology, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet bygger videre på studentenes læringsutbytte fra emnet Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid, og omfatter konkrete praksiser i sosialt arbeid i helsetjenester. Emnet gir fordypning i faglige krav og sentrale fremgangsmåter for kartlegging, utredning, behandling og oppfølgingsarbeid med brukere i helsetjenester. Emnet gir inngående kunnskap om sosialfaglige intervensjoner med helserelaterte utfordringer, herunder krisestøtte, livsmestring, psykososial kartlegging, og sosialfaglig veilednings- og tiltaksarbeid i helsetjenester. Emnet gir inngående kunnskap om sentrale tjenester og ytelser for personer med helserelaterte utfordringer. Og kunnskap om praktisering av lovverk og retningslinjer, samt vurderingskompetanse i etisk krevende problemstillinger i helsetjenester.
Sentrale temaområder:
- Sosialfaglige tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer
- Systematisk psykososial kartlegging og vurdering
- Samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
- Formidling og profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helse
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Previous knowledge or practical hands-on experience in electronics, mechanics, or robotics and control is beneficial. It is recommended that the student takes some of the following courses: ACIT4720 Medical Sensors and Actuators, ACIT4730 Special Biomedical Engineering Subject, or ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått emnet VHSA600 Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid.
Learning outcomes
Learning outcomes
After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
Upon succesful completion of the course, the student:
- can identify and understand the approaches, mechanisms, sensory schemes and devices used in physical rehabilitation, their purpose, and functions.
- relate the concepts and methods used by electronic and mechanical devices for rehabilitation and assistive living technologies.
- demonstrate technical understanding and the ability to integrate a range of sensors and actuators used in medical rehabilitation and assistive devices.
- understands practical rehabilitation challenges to the hospital (students will closely work with a rehabilitation hospital) and can recommend feasible solution to solve the challenges.
Skills
The student can:
- plan the designing, construction, and validation of a specific electronic or electromechanical device for rehabilitation and assistive living technologies.
- critically assess the suitability of different theories, concepts, methods, and techniques to build a specific rehabilitation or assistive device.
- document the performance of the developed system and benchmark it with other methods.
- build a novel solution to a specific problem that need development of rehabilitation or assistive devices
General competence
The student can:
- explain the purpose and principle of operation of typical rehabilitation or assistive devices.
- explain and discuss challenges related to rehabilitation and assistive devices to experts and non-experts alike.
- analyze, present, develop, and test possible novel solutions for rehabilitation or assistive devices, focusing on electronic and mechanical solutions.
Content
- Application of advanced movement theories, anatomical and functional approaches and methods into a specific rehabilitation or assistive device.
- Project work related to chosen rehabilitation or assistive device or part thereof.
Teaching and learning methods
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig individuell oppgave hvor studentene skriver en kasusformulering av en tiltenkt bruker/pasient (1-2 sider)
- Arbeidskrav 2: Studenten forbereder en presentasjon av Arbeidskrav 1 (5 minutter) til et «tverrfaglig vurderingsmøte» med påfølgende diskusjon (10 minutter)
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Course requirements
En skriftlig individuell semesteroppgave hvor studentene tar utgangspunkt i kasusformuleringen for å kartlegge brukeren/pasientens psykososiale situasjon og behov, samt vurdere og drøfte egnede sosialfaglige tilnærminger og tiltak. Studentene arbeider med semesteroppgaven gjennom hele emnet. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Assessment
Final assessment of the course will be made on the following basis:
- Group project reports and mandatory lecture reflection notes count for 50% of the final grade. The project report must follow the guidelines and a given template, such as IEEE conference proceedings.
- Group project demonstration and individual oral presentation count for 50% of the final grade.
All parts of the exam must achieve a passing grade (E or above) in order to pass the course.
The project demonstration and oral presentation cannot be appealed.
New/postponed exam:
In case of a failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable period following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A – F.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Course contact person
Haroon Khan