EPN-V2

Bachelor Programme in Journalism Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i journalistikk
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Journalistikkstudiet er profesjonsrettet, og kvalifiserer for journalistisk arbeid i trykte medier, digitale plattformer, radio og TV. Studiet er også et tilbud til yrkesaktive i bransjen som ønsker å oppnå graden bachelor i journalistikk. Studiet stiller krav til aktiv deltakelse og oppmøte i praktiskjournalistiske produksjonsperioder og i gjennomganger.

Studentene skal gjennom studiet tilegne seg både praktiske og teoretiske ferdigheter, som skal gjøre dem kompetente til å jobbe som journalister på ulike medieplattformer. Studentene skal tilegne seg både flermediale ferdigheter og kompetanse i produksjon for ulike medietyper som levende bilder, lyd og tekst.

Studiet legger vekt på ytringsfrihet og journalistikkens betydning for et velfungerende demokrati, og viktigheten av en fri og åpen samfunnsdebatt der et mangfold av stemmer kommer til orde.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet:

Bachelor i journalistikk , jf. § 2-3, 1 a, som oppnås etter fullført og bestått treårig studium. Gradens engelske tittel er Bachelor of Journalism.

Target group

Bachelorstudiet i journalistikk retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for journalistyrket.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse,

og minst snittkarakter 4 i norsk 393 årstimer (hovedmål, sidemål og muntlig).

Informasjon om minoritetskvote og praksiskvote: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Slik-soeker-du-opptak/Kvoter

Learning outcomes

Studiets hovedmål er at studentene lærer å finne informasjon, bedømme den kritisk og formidle den på en etisk forsvarlig, tilgjengelig og engasjerende måte. Det innebærer at studentene gjennom studiet tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som gjør at de kan fungere som journalister:

Kunnskaper

Kandidaten har kunnskaper om

  • presseetikk og kildekritikk
  • presse- og ytringsfrihet i en nasjonal og internasjonal kontekst
  • lokale, nasjonale og globale maktstrukturer
  • journalistikkens rolle i samfunnet
  • idéutvikling, journalistiske metoder og sjangre
  • analoge, digitale og sosiale plattformer og arbeidsverktøy
  • digital research, innsynsrett og offentlighet
  • mediemarkedet og journalistisk produktutvikling
  • teorier og metoder i journalistikkforskningen
  • Journalistiske verdier og normer

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • gjøre kildekritiske vurderinger av alle typer kilder
  • ta gode presseetiske avgjørelser
  • arbeide som journalist i et internasjonalt og flerkulturelt samfunn
  • formidle informasjon på en korrekt og presis måte tilpasset sjanger, medieplattform og målgrupper gjennom bruk av journalistiske fortellerteknikker og et levende språk
  • benytte seg av visuelle formidlingsverktøy og virkemidler
  • utvikle egne journalistiske ideer
  • formulere og analysere en vitenskapelig journalistfaglig problemstilling
  • ivareta egen sikkerhet og sårbare kilder i egne journalistiske arbeider

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • reflektere over maktstrukturer
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • reflektere over journalistikkens og medienes rolle i samfunnet i en nasjonal og internasjonal kontekst
  • bruke medieteori og vitenskapelige metoder på en selvstendig og kritisk måte

Content and structure

Journaliststudiet inneholder journalistisk teori og metode, språk, medie- og samfunnskunnskap. Nærmere detaljer om innhold framgår av beskrivelsen av enkeltsemestre og emner nedenfor.

Fordypning

I fjerde semester skal studentene fordype seg i én av følgende tre retninger; fortellende journalistikk, undersøkende journalistikk eller internasjonal journalistikk. Hvert av disse emnene vil bygge videre på grunnemner de allerede har tatt, og gi mer avansert teoretisk og metodisk kunnskap innenfor den valgte retningen.

Valgfrie emner/utvekslingsopphold (30 studiepoeng)

I femte semester kan studentene reise på utveksling eller fordype seg i ulike journalistiske temaer og emner som:

  • Digital investigative journalism
  • Futures of journalism, needs and risks
  • Green conflicts and journalism
  • Mobile Journalism and Digital Platforms: Crafting News for Social Media and the Web
  • Sound & Vision: Documentary Film and Audio Production
  • Unraveling the Numbers
  • Selvvalgt praksis

Hvilke av emnene som blir satt opp, kunngjøres våren før. Dersom utenlandske studenter deltar i undervisningen av de emnene som er satt opp med engelsk som undervisningsspråk, gjennomføres disse emnene på engelsk. Studentene må da følge bestemmelsene i den engelske emneplanen.

Studentene kan også velge å gjennomføre femte semester enten ved et annet norsk universitet/høgskole eller ved en utenlandsk undervisningsinstitusjon. Studentene må på forhånd søke fakultetet om godkjenning av eksterne studier. Emnene/studiet må ha en faglig sammenheng og en faglig relevans for journalistikkstudiet. I søknaden skal studentene redegjøre for emnenes relevans for studentens journalistiske utvikling og emnenes faglige sammenheng. Søknaden må også inneholde emneplan. Den skal sendes til studieadministrasjonen ved Fakultet for samfunnsvitenskap.

Krav for å fortsette i studiet (progresjonsregler)

Noen emner har forkunnskapskrav, se den enkelte emneplan.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Matematikk 2 for trinn 1-7 er et tilbud for lærere med bestått 30 studiepoeng i matematikk. Studieprogrammet består av to emner à 15 studiepoeng. Utdanningen vil ha en tydelig praksisforankring og har som mål utvikling av studentens profesjonalitet, både i sin rolle i klasserommet og i sin rolle i skolens læringsfellesskap. Elevperspektivet og forankring i forskning om undervisningen og læring i matematikk vil være framtredende i begge emner. Innsikt i elevenes faglige utgangspunkt og potensial og kunnskap om aktuell forskning og styringsdokumenter er en forutsetning for matematikkundervisning som gir elevene mulighet til innlevelse og fremmer deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

Practical training

Internationalisation

Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Kvalifiserte søkere må ha minimum 30 studiepoeng i matematikk eller tilsvarende (for eksempel matematikk 1 (30 studiepoeng) fra sin tidligere utdanning). Studenter som får tilbud om studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i matematikkundervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Work requirements

Læringsutbytte fremkommer i emneplanene.

Assessment

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurderingsformene varierer og er nærmere beskrevet under det enkelte emnet. Der det benyttes ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene (for eksempel 20 prosent), skal den eksterne sensoren sensurere sammen med så mange interne sensorer som praktisk mulig. Slik vil den eksterne sensoren sikre at studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvd på en upartisk og faglig betryggende måte.

Som vurderingsuttrykk brukes enten bestått / ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer fra fullførte emner.

Utfyllende bestemmelser knyttet til arbeidskrav og eksamen

  • ved eksamener der flere typer oppgaver skal leveres samlet og få en samlet karakter, må alle delene vurderes til bestått for at eksamenen som helhet skal kunne vurderes til bestått. Hvis studenten for eksempel skal levere en hjemmeoppgave pluss et omarbeidet arbeidskrav, må både hjemmeoppgaven og arbeidskravet vurderes til bestått for at studenten skal bestå eksamenen.
  • universitetets ansvar for tilrettelegging av teknisk utstyr til redigering med videre begrenser seg til arbeidstiden. Studenter som vil bruke utstyret utenom vanlig arbeidstid, gjør det på eget ansvar.
  • universitetet er ikke ansvarlig for tap av tekst/data som følge av strømbrudd eller feil ved det tekniske utstyret.
  • universitetet er ikke ansvarlig for tapt arbeidstid som følge av strømbrudd eller feil ved det tekniske utstyret.
  • oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som eksamensarbeid.

Other information

Emnet er organisert i fysiske samlinger i høst- og vårsemesteret. Mellom samlingene arbeider studentene i faste grupper. Studentene forventes å delta aktivt både på samlingene og i gruppearbeid mellom samlingene og å ta ansvar for egen læring.