EPN-V2

JB2240 Dig Deeper - Specialization in investigative journalism Course description

Course name in Norwegian
Grav dypere - fordypning i undersøkende journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Kurset gir mulighet til å fordype seg i gravejournalistikkens metoder og verktøy. Studentene skal selv produsere et større graveprosjekt i tekst, lyd eller video tilrettelagt for en digital plattform. Deltagelse på konferansen DATA-Skup kan være en integrert del av emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått JB2210 Reaksjonspraksis

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over ulike avanserte undersøkende metoder
  • har grundig kjennskap til og erfaring med kildekritikk
  • har oversikt over ulike digitale verktøy for behandling og systematisering av kompleks informasjon
  • har oversikt over grunnleggende statistiske prinsipper
  • har oversikt over digitale verktøy for å presentere relevant informasjon på digitale flater
  • har grunnleggende kunnskap om programmering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre og styre et undersøkende, journalistisk prosjekt
  • kan anvende avanserte, undersøkende metoder for innsyn og innhenting av informasjon
  • kan anvende databehandling og -analyse
  • kan skille ut meningsfull og relevant statistikk fra et datasett

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere etisk over eget arbeid
  • kan analysere et undersøkende, journalistisk prosjekt og tilhørende metodebruk

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Assessment

Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over tre dager som består av to deler. Del en er en metoderapport på 6-8 sider knyttet til graveprosjektet, del to er kritisk analyse på 5-7 sider av en selvvalgt gravesak publisert i pressen. Graveprosjektet leveres som et vedlegg til eksamen. Eksamen får én samlet karakter.

Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.  

Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår

Eksamensform

Skriftlig semesteroppgave, individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Omfang ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, dersom to studenter skriver sammen er omfanget 7000 ord +/- 10 %, dersom tre studenter skriver sammen er omfanget 9000 ord +/- 10 %. Innleveringen må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Semesteroppgaven skal leveres elektronisk. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide besvarelsen ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom besvarelsen får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny besvarelse ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme besvarelse som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

For studenter som tar faget i 3. studieår

Eksamensform

Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.