Programplaner og emneplaner - Student
JB1640 The Role of the Journalist Course description
- Course name in Norwegian
- Journalistrollen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- Inngående kunnskap om juridisk metode og saksbehandlingsregler
- Avansert kunnskap om rettigheter og plikter i barnehage og skole for ledere og personale, samt barnehagers og skolers rettigheter og plikter overfor barn/elever og foreldre
- Dybdeinnsikt i samarbeid med eier, foreldre, personale, tillitsvalgte, verneombud og tverrfaglige instanser lokalt og nasjonalt
- Spesialisert kunnskap om lederes stillingsvern, personvern, varsling og konflikthåndtering i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Bruke barnekonvensjonen og mestre saksbehandlingsregler i avgjørelser som gjelder barn
- Gjennomføre analyser av egen praksis og forbedringspotensial og utvikle tiltak på egen arbeidsplass
- Håndterer kolliderende rettigheter og konflikter i barne- og elevgrupper og mellom foreldre og mellom foreldre og barn
- Utøve oppgaver hvor system- og tverrsektoriell forståelse ligger til grunn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Identifisere og forstå foreldre og barns/elevers behov for et trygt og godt miljø i barnehage og skole
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
- Se sammenhenger og avdekke spenninger mellom ulike aktørers roller i saker der disse er involvert
- Kommunisere med eier om egne vurderinger av faglig og pedagogisk art, være proaktive og selv ta initiativ til forandringer
Required preliminary courses
All
Learning outcomes
Pass / Fail
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching
Ferdigheter
Studenten har
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
Course requirements
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Assessment
It is mandatory to participate in the weekly editorial meetings. Each weekly meeting with the instructor will be thematically focused and include a brief lecture on the week’s theme after which the class can brainstorm ideas and create a plan that pertains to the weekly theme/topic.
To ensure that the students get academic continuity and a basis for obtaining the necessary technical skills, attendance at all classes is compulsory. An absence of more than 20 per cent results in the loss of the right to take the final exam.
Permitted exam materials and equipment
The exam in this course is individual and divided into two parts:
Part 1: a portfolio assessment that consists of work portfolio 2 and a selection of material from work portfolio 1.
Part 2: An adjusting oral exam no longer than 30 minutes where the student describes the work and the methods used in the portfolio assessment.
The exam must be written and conducted in English. Font and font size: Arial / Calibri / Verdana 12 points. Line spacing: 1,5.
The grade from Part I of the exam can be adjusted one step up or down.
Both parts of the exam must be passed to achieve a passing grade. The deadline for filing an appeal starts after the results for Part II of the exam have been announced.
In the event of a fail grade, all parts of the portfolio must be resubmitted. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.