Programplaner og emneplaner - Student
JB3900 Bachelor`s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med bacheloroppgaven er at studenten skal utføre et selvstendig vitenskapelig arbeid knyttet til en problemstilling innenfor journalistikkens fagområde. Det er to mulige typer bacheloroppgaver:
- Vitenskapelig oppgave
- Praktisk-vitenskapelig oppgave (produksjonsoppgave med vitenskapelig refleksjon)
Begge oppgaveformene er beskrevet under “arbeids- og undervisningsformer” nedenfor
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.
Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.
Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
- konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
- tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
- gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
- FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
- samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
- ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
- gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
- identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
- kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
- • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
Teaching and learning methods
Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.
Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.
Course requirements
Studentene leverer, innen en bestemt frist, inn en prosjektskisse etter mal. Skissen skal beskrive tema, problemstilling, metoder, kildegrunnlag, eventuelle etiske vurderinger og en tidsplan for arbeidet, i tillegg til hvilken av de to oppgaveformene studenten(e) vil utarbeide.
Skissen skal godkjennes av emneansvarlig eller oppnevnt veileder. Hensikten er at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Skissen må være innlevert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
Assessment
Bacheloroppgaven legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. For den praktisk-vitenskapelige oppgavetypen skal den praktiske produksjonen leveres sammen med refleksjonsnotatet. Denne oppgavetypen blir vurdert samlet, men med en lik vektig av den praktiske produksjonen og refleksjonsnotatet.
Omfang for de ulike oppgavetypene står nærmere beskrevet under “Arbeids- og undervisningsformer”.
Studenten(e) kan levere ny eller revidert bacheloroppgave én gang dersom oppgaven ikke er bestått.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Én intern sensor.