Programplaner og emneplaner - Student
JB2200 Non-fiction storytelling Course description
- Course name in Norwegian
- Journalistisk fortelling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg grunnleggende teknikker og ferdigheter slik at studenten skal kunne lage fortellende journalistikk. Formålet med emnet er å gi studentene en forståelse for journalistisk fortellerteori og -metoder for deretter å sette denne kunnskapen ut i praksis med konkrete oppgaver. I tillegg skal studentene øve på å komme med kreative vinklinger for å holde på publikums oppmerksomhet og utvikle sin egen fortellende stemme.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått hele første studieår.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten har kunnskaper om:
- dramaturgiske modeller og fortellerteknikker
- hvordan utvikle og formulere ideer for fortellende journalistikk
- de ulike sjangre innen journalistikk
Studenten har ferdigheter til å:
- formidle informasjon på en presis måte og med et levende språk tilpasset sjanger og medieplattform
- utvikle egne journalistiske ideer
- beherske tekniske programmer knyttet til det mediet studenten har valgt
Studenten har generell kompetanse til å:
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- formidle journalistiske tekster på en engasjerende måte
Teaching and learning methods
Emnet består av forelesninger i teori og metode, gruppearbeid og gruppegjennomganger, verktøyfordypning og praktisk rettede oppgaver.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Praktisk reportasjeoppgave
- En praktisk reportasjeoppgave som varierer på bakgrunn av hvilket medium studenten velger seg. Felles for alle er at oppgaven handler om å skildre et hendelsesforløp.
Arbeidskrav 2: Fortellende reportasje på enten lyd, video eller skrift
- En produksjonsoppgave (reportasje) i tillegg til et refleksjonsnotat på mellom fire og seks sider.
Formålet med oppgavene er at studentene skal erfare og praktisere teorien i emnet. Studentene skal løse produksjonsoppgavene med hovedvekt på det mediet de har valgt å spesialisere seg i (skrift, lyd eller video).
I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Studentene får veiledning underveis i hver produksjon. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Individuell eksamen i to deler. Del en er en bearbeidet versjon av den fortellende reportasjen (arbeidskrav 2). Del to er hjemmeeksamen over tre dager med en teoretisk drøftingsoppgave på 6-8 sider. Reportasje og hjemmeeksamen leveres samlet. De to delene teller like mye og får en samlet karakter.
Ved stryk må begge deler av eksamen leveres på nytt. Del en kan omarbeides, i del to gis det en ny oppgave.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Permitted exam materials and equipment
The objectives of this course are to expose the student to the problems commonly faced by entrepreneurs and to develop skills in analyzing marketing opportunities and preparing implementable plans of action based on analyses of given business situations. The student will learn how businesses and organizations create value for customers or users. Furthermore, the student will learn the key elements of the marketing mix - product policy, channels of distribution, communication, and pricing - and see how they fit within different analytical frameworks that are useful to entrepreneurs. This will enhance their understanding of how marketing works in the business and non-business world.
Cases and a marketing simulation are used to focus the discussion and to reinforce learning of key marketing concepts. The course aims to produce critical, reflective marketers and emphasizes the integration of theory and practice with the skills and knowledge required to follow a product or service from idea to realization.
The course will be taught in Norwegian if attended by only Norwegian speaking students.
Grading scale
None
Examiners
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- key marketing theories
- key analytical frameworks and tools used to understand customers' needs and to solve marketing problems
- the contents of the marketing plan
- market segmentation, target marketing, and positioning strategies
- the marketing mix concept for products, services, and ideas
Skills
The student is able to
- utilize information about a firm’s external and internal marketing environment to identify and prioritize appropriate marketing strategies
- develop products and services to solve challenging problems in a highly uncertain environment, often under considerable time constraints with limited resources
- analyze buyer/user behavior to create value for both company and customers
- put together their own business and marketing plans that articulate and apply financial, operational, organizational, market, and sales knowledge
- use pricing strategies to enhance marketing of products and services
- use distribution channels to market an organization’s products and services effectively
- understand how organizations use integrated marketing communication to support their marketing strategies
- evaluate and act upon the ethical and environmental concerns linked to marketing activities
General competence
The student is able to
- identify, define, and analyze problems and create solutions
- critically assess existing understanding and recognize the need to regularly challenge all knowledge
- identify and apply new ideas, methods, and ways of thinking
- respond effectively to unfamiliar problems in unfamiliar contexts
- advance reasoned and factually supported arguments effectively in written work and oral presentation
- work effectively with others, capitalizing on different ways of thinking, experience, and skills
- identify and evaluate social, cultural, global, ethical, and environmental responsibilities and issues
- demonstrate skills in time management