EPN-V2

JB1620 The News Journalist at Work - Internal Practice Course description

Course name in Norwegian
Nyhetsjournalisten i arbeid - intern praksis
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal øve praktisk på kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg i første semester, ved å utvikle og produsere flermediale nyhetssaker og innhold til sosiale medier i mindre redaksjonsgrupper.

Undervisningsspråket er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • hvordan nyheter utvikles fra idé til ferdig sak i en redaksjon
  • intervjuteknikk
  • rykk- og krisejournalistikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide kritisk med kilder
  • kan fylle ulike roller i en redaksjon
  • kan produsere flermedial nyhetsjournalistikk
  • kan tilpasse nyhetssaker til ulike plattformer og sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan jobbe selvstendig med egne ideer
  • samarbeide med andre i et redaksjonsmiljø

Teaching and learning methods

Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer):

  • Mappe 1: Hver student produserer en kort nyhetssak like etter studiestart, for eksempel i forbindelse med politiske valg. Individuell metoderapport.
  • Mappe 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.
  • Mappe 3: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.

I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.

Course requirements

Følgende aktiviteter er obligatoriske:

  • Opplæring i intervjuteknikk (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)
  • Opplæring i rykk- og krisejournalistikk (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)
  • Delta på nyhetsquizer
  • Delta i redaksjonsarbeid/intern praksis (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke pr. produksjonsperiode)

Det er obligatorisk å delta på opplæringer og praktisk redaksjonsarbeid. Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.

Det er obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å sikre studentenes læringsutbytte, og gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.

Mappa gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått).  

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

The Nordic countries have a long tradition of outdoor education. This course focuses on play and movement, and experimental work related to a variety of environments in educational contexts. The course will have a theoretical and practical approach to the topics. The students’ own experiences from acting, moving and living in nature are a key element in the course. Field trips and hiking tours are embedded in the course.

The course content is based on the two disciplines natural science and physical education. With kindergartens and schools as the target area, the course seeks to provide insight into and competency in outdoor education, play and movement and how to organise didactic courses and activities for children. Furthermore, the students will compare the knowledge they acquire with the pedagogical traditions in their own country. The pedagogical project has a problem-based focus on play, movement, nature and/or outdoor education.

Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated as overnight trips and outdoor excursions. The courses focus on play, learning by doing, experience and workshops and also visits to schools, kindergartens and other institutions.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has developed knowledge of

  • outdoor activities and environmental ethics in different aspects of pedagogical work
  • physical literacy
  • motor development and learning
  • different approaches to outdoor didactics
  • sustainable development
  • food literacy
  • in-depth study of the topics presented

Skills

The student has developed

  • basic skills in outdoor life (friluftsliv)
  • practical skills in (working with different approaches to) outdoor didactics
  • skills in working with play and bodily movement in different environments

General competence

The student has developed

  • an awareness of and reflections on education and child welfare – values and practices in a Nordic and comparative perspective
  • competencies to analyse and communicate gender-related professional issues related to outdoor education
  • knowledge about cultural and comparative pedagogical approaches in different educational programmes
  • knowledge about writing an academic paper

Examiners

Different study methods will be used, such as lectures, dialogue in the classroom, activities, and

hands-on training, reflective practice, self-directed work in groups, individual work, text

reading, field study, paper writing and presentations. English is the language of instruction in

lectures.