Programplaner og emneplaner - Student
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning Programplan
- Engelsk programnavn
- PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
The EPS semester is divided into two parts:
- A multidisciplinary group project (20 ECTS) designed to develop students' initiative, project management skills, co-operation, communication skills, individual creativity and ability to apply their disciplinary knowledge in a broader context . Projects can be within the Faculty of Technology, Art and Design and/or in collaboration with external companies, partners and stakeholders.
- Two Supporting Courses (Project Management and English and Academic Writing), which run throughout the semester, plus a series of guest lectures and workshops.
For more details, see course plans.
-
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter fullført studium ha forskerkompetanse i utdanningsvitenskap for lærerutdanningsrelatert forskning, og skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- er i kunnskapsfronten og behersker relevant vitenskapsteori og metodologi i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- har dyptgående teoretisk og empirisk innsikt i generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger som er relevant for lærerutdanning
- har omfattende kunnskap om og kan vurdere kritisk hovedtrekk i norsk og internasjonal utdanningsvitenskaplig forskning relevant for lærerutdanning.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan fungere som selvstendig forsker og bidra til utvikling av ny kunnskap på høyt internasjonalt nivå i fagfeltet
- kan gjøre vitenskapelige analyser av komplekse sammenhenger i fagfeltet
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og problematisere forskningsfeltets kunnskapsgrunnlag
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige presentasjoner ved nasjonale og internasjonale konferanser
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap
- kan formidle egen og andres forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler
- kan bidra til forskningsbasert endring og utvikling i fagfeltet
- kan identifisere forskningsetiske utfordringer i egen og andres forskning på fagfeltet og utøve sin forskning med faglig integritet
-
Innhold og oppbygging
The forms of assessment used shall promote learning and document that the students¿ competence is adequate in relation to the applicable learning outcome.
A grading scale from A to E is used, where A denotes the highest grade, E denotes the lowest, and F denotes a fail. Grades are assigned according to the Assessment Criteria for Bachelor's Theses in Engineering set by the Norwegian Association for Higher Education Institutions.
Provisions governing examinations are laid down in the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University. Please refer to OsloMet's website: www.oslomet.no
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
1. semester
-
Internasjonalisering
The purpose of the Quality Assurance System at OsloMet is to strengthen the student's learning outcome and development by increasing the quality throughout. OsloMet wants to cooperate with its students and their participation in the Quality Assurance System is crucial. Some of the overall goals of the Quality Assurance System are to ensure:
- the educational institution, including practical training, learning and study environment maintains a high standard
- relevance of the study programmes for the professional field
- continuous development and improvements in the quality of teaching and learning
Students will be required to complete an EPS Course Evaluation Form at the end of the semester.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
De obligatoriske og valgfrie emnene omfatter arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes til Godkjent eller Ikke godkjent. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Arbeidskrav er nærmere konkretisert i emneplanene.
-
Vurdering og sensur
Studentene skal skrive et essay til det obligatoriske emnet.
De valgfrie emnene som tilbys har ulike eksamensformer. Dette er nærmere konkretisert i emneplanene.
Essay vurderes og godkjennes av emneansvarlig og en vitenskapelig tilsatt tilknyttet ph.d.-programmet. Læringsutbyttebeskrivelsene benyttes som kriterier for vurderingene.
Dersom essay ikke kan godkjennes, kan studenten levere inn et bearbeidet arbeid én gang innen en nærmere fastsatt frist. Av ph.d.-forskriftens § 4-3 fremkommer det at bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Bedømmelse - avhandlingen
Graden ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning tildeles på grunnlag av:
- godkjent gjennomføring av opplæringsdel, eventuelt annen godkjent faglig skolering eller kompetanse
- godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
- godkjent vitenskapelig avhandling og et tilfredsstillende forsvar i en offentlig disputas
Bedømmelse reguleres av forskriftens kap. 6. Utfyllende bestemmelser for vurdering av graden philosophia doctor (ph.d.) ved OsloMet gir nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling. Vitnemålet vil angi avhandlingens tittel og opplysninger om det faglige opplæringsprogrammet doktoranden har deltatt i.
Klageadgang
Klage på avslag på søknad om å få avhandlingen bedømt og vedtak om ikke godkjent avhandling, prøveforelesning eller forsvar, kan påklages etter reglene i forvaltningsloven § 28 flg. Klagenemnda ved OsloMet er klageinstans.