Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9350 Kulturhistorisk aktivitetsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural-Historical Activity Theory – CHAT
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.
This PhD-course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.
Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).
This course introduces Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) as an epistemological and methodological framework for conducting action research in social, work-based and/or educational settings. Action research is broadly defined as research and development work in which researchers and practitioners jointly investigate work activities and analyze empirical data in order to design a new or improved model of the activity.
Læringsutbytte
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Dette er en fordypning som gir kompetanse i å undervise og lede arbeid i kroppsøving på barnetrinnet. Videre vil emnet tematisere profesjonsfaglige kompetanser som klasseledelse, tilpasset / universell undervisning, planlegging og gjennomføring av undervisning på barnetrinnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Ergoterapeuter jobber på en rekke ulike arenaer. I denne praksisperioden tilbys et bredt utvalg av praksisplasser hvor det tilrettelegges for at studentene i størst mulig grad kan velge å fordype seg i et område de har særlig interesse for.
Det er mulig å søke om å ha praksis på nye og innovative arenaer hvor ergoterapeuter ikke nødvendigvis jobber allerede. Det kan også være aktuelt med prosjektpraksis og mulighet for å knytte praksis til arbeid med bacheloroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan reflektere over hvordan aktivitetsanalyse kan anvendes innovativt i utvikling av tjenester
- kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- har kunnskap om menneskerettigheter og etikk og kan knytte dette til aktuell praksisplass og praksisplassens posisjon i samfunnet lokalt og globalt
- kan velge og gjøre rede for egnede strategier for veiledning og ledelse i møte med brukere, kolleger og andre samarbeidspartnere
Ferdigheter;
Studenten;
- kan gjennomføre systematisk aktivitetsanalyse på individ-, gruppe- og/eller systemnivå, og utvikle tiltak for å muliggjøre deltakelse
- kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig med arbeidsoppgaver som er aktuelle på praksisstedet, som for eksempel kartlegging, vurdering, intervensjon og evaluering på individ-, gruppe- og/eller systemnivå
- kan anvende terapeutisk og etisk kompetanse selvstendig i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan søke og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
- kan benytte klinisk resonnering for å utvikle egen profesjonalitet
- kan lede grupper eller møter med brukere eller kolleger
- kan identifisere behov for utvikling eller ny kunnskap i ergoterapi knyttet til praksisstedet, og bidra faglig med formidling av kunnskap i forhold til dette
Generell kompetanse;;
Studenten;
- kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidsevne, fleksibilitet og selvstendighet
- kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- kan ta initiativ og bidra til tverrprofesjonelt samarbeid og formidle ergoterapifaglig kompetanse i dette samarbeidet
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
- kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk
Vurderingsuttrykk
Praksisperioden går normalt over 12 uker og starter med forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er 30 timer i praksis og resterende er studietid. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen. For de som søker seg til prosjektpraksis kan veileder ha annen faglig bakgrunn enn ergoterapi. I slike tilfeller tilbys tettere oppfølging fra kontaktlærer.
Sensorordning
Følgende må være godkjent:
- samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet
Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Opptakskrav
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.