Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor Programme in Library and Information Science
- Gjelder fra
- 2016 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bibliotek- og informasjonsvitenskap gir bred kompetanse i organisering, gjenfinning og formidling av ulike medieformer og tekster, der brukeraspektet står sentralt. Informasjon, kunnskap og kultur i det flerkulturelle og digitale samfunnet vektlegges. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek, og også til arbeid i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår. Studiet er organisert i større emnegrupper, der også de forskjellige metodefagene inngår. Det er en sterk sammenheng mellom studiets forskjellige deler.
Studiet er treårig og fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus .
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap , jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor in Library and Information Science.
Målgruppe
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering, formidling av informasjon samt kultur- og litteraturformidling inngår.
Opptakskrav
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering. Søkere med generell studiekompetanse og bestått årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap kan søke om innpassing til bachelorstudiet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek- og informasjonsvirksomhet
- har kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har evne til analytisk tenkning og refleksjon
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan bidra til utvikling av god praksis innen fagområdet
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
Innhold og oppbygging
Det er mulighet for studentutveksling (inn/ut) i 6. semester.
Studiet er delt inn i tre emnegrupper:
- Informasjon og samfunn - i hovedsak med samfunnsfaglig metodegrunnlag.
- Litteratur- og kulturformidling - i hovedsak med humanvitenskapelig metodegrunnlag.
- Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning - i hovedsak med metoder og redskaper fra matematikk og informatikk.
Velger man fordypning Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3. år må man velge et av de tre emnene Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.1, Kunnskapsinformasjon og gjenfinning 3.2, Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.3.
Merk også at de enkelte valgfagene tilbys uregelmessig. Informasjon om hvilke valgfag som tilbys gis i 4. semester.
Studieprogresjon
Alle eksamener må være bestått - ved ordinær eksamen eller ved ny/utsatt eksamen - før kandidaten kan fortsette på trinnet over. Det er tillatt å mangle ett fag fra 1. studieår, men alle emner innenfor èn emnegruppe må være bestått for å kunne fortsette på emnegruppen i 2. studieår. Alle emner fra 1. og 2. studieår må være bestått før 3. studieår kan påbegynnes.
2. studieår
4. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsmåter kan være forelesninger, øvingsoppgaver, oppgavegjennomgåelser, skrivekurs, studiebesøk, diskusjoner, prosjektarbeid, studentpresentasjoner, gruppearbeid, seminarer, kollokvier, veiledning, respons, praksis og selvstudium.
Praksisstudier
I bachelorstudiet inngår ti ukers praksis i bibliotek, arkiv eller beslektede virksomheter. De ti praksisukene er fordelt på to perioder. Alle må gjennomføre praksisukene selv om de kan vise til lang arbeidserfaring fra bibliotek.
Første praksisperiode: se emneplan.
Annen praksisperiode er lagt til slutten av 4. semester. Denne inngår som del av emnetUndersøkelsesmetoder i teori og praksis (10 studiepoeng). Studenten skal i andre praksisperiode gjennomføre en selvstendig undersøkelse av et emne som er av interesse for praksisstedet. Studentene må ha avlagt 90 studiepoeng av studiet før studentene kan gå ut i annen praksisperiode og avlegge eksamen. Vurderingsformen er en prosjektrapport.
Internasjonalisering
Studenter ved bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap kan søke om utveksling ett eller to semestre tredje studieår. Utdanningen har avtaler innenfor Erasmus- og Nordplusprogrammet. Studentene kan også søke på HiOAs avtaler utenfor Europa. Mer informasjon finnes på studiets nettside.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.
Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Ved underkjenning av arbeidskrav vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen.
Vurdering og sensur
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.
Omfanget på de ulike oppgavene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Nærmere beskrivelse av vurderingsformen i de enkelte emnene fremgår av emneplanene.
Alle oppgaver blir vurdert av intern sensor. Ekstern sensor deltar i arbeidet med å utforme vurderingskriteriene. I de fleste emnene vil et utvalg på 25 prosent av oppgavene også bli vurdert av ekstern sensor. I enkelte emner er det to interne sensorer. Der det benyttes ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene, skal den eksterne sensoren sensurere sammen med alle interne sensorer. Mer informasjon om vurdering og sensur finnes i emneplanene.
Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som eksamensarbeid. Dersom de tidligere arbeidene har vært offentliggjort, skal de henvises til som andre kilder og det skal i oppgaven gjøres rede for hvordan de er brukt.
Samme besvarelse kan ikke leveres til vurdering mer enn én gang. Det gjelder enten oppgaven tidligere er brukt ved Høgskolen i Oslo og Akershus eller ved andre institusjoner i inn- eller utland og det gjelder også bruk av deler av tidligere oppgaver. Brudd på denne bestemmelsen vil bli ansett som fusk. Forbudet mot gjenbruk av arbeider som er brukt til andre eksamener, er ikke til hinder for at en kan bygge videre på ideer fra disse arbeidene eller at en kan bruke materiale som ble samlet inn i den forbindelsen. En kan også bruke resultater fra tidligere arbeider. Det er adgang til å sitere utdrag fra egne tidligere eksamensarbeider, men bare i samme utstrekning som det er tillatt å sitere fra andres arbeider. All bruk av tidligere arbeider skal gjøres rede for med kildehenvisninger.
Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.