Programplaner og emneplaner - Student
BIB2300 Libraries and Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Bibliotek og læring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innholdet i kurset er knyttet til temaene læring og læringsteori, undervisningsmetoder, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker, informasjonssøkeprosessen, informasjonskompetanse, elevers og studenters informasjonssøkeatferd, utdanningsbiblioteket som pedagogisk ressurs, digitale læringsarenaer, og bibliotekaren som veileder og pedagog.
Required preliminary courses
BIB1100 Bibliotek og samfunn
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring.
- kjenner til teorier om og modeller for læring, undervisning og veiledning
- kjenner til noen teorier om og modeller for informasjonssøkeatferd
- forstår sammenhengen mellom informasjonssøking, informasjonsanvendelse og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktuelle teorier og modeller for å forklare og reflektere over problemstillinger innen feltet.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, praktiske øvelser og selvstudium.
Course requirements
Studenten må publisere et blogginnlegg og en kommentar i fagets blogg. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en omarbeidet versjon
Assessment
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 3-dagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus)
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.