Programplaner og emneplaner - Student
BIB1300 Knowledge Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsorganisasjon
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter grunnleggende klassifikasjons-, indekserings- og gjenfinningsteori, med vekt på teoretisk og praktisk opplæring i klassifikasjon, samt brukerkunnskap, generelle søketeknikker, kildekunnskap og kildekritikk med basis i web.
-
Required preliminary courses
BIB1200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- Kjenner de grunnleggende teoriene for klassifikatorisk ordning av objekter
- Kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative og analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer
- har kunnskaper om gjenfinningskonsekvensene av klassifikasjon
- har kunnskaper om ulike typer brukere og informasjonsbehov
- har kunnskaper om ulike typer informasjonskilder, kildekritikk og kildebruk
- har grunnleggende kunnskap om prinsipper for søking og søketeknikker
- har innsikt i webens virkemåte og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan velge mellom og vurdere ulike typer informasjonskilder for et gitt informasjonsbehov
- kan bruke hensiktsmessige søkestrategier
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere
-
Content
Temaer som inngår i emnet:
- Grunnleggende teorier for emnebeskrivelse, verbalt og via klassifikasjon.
- Prinsipper og praksis for emneanalyse av dokumenter.
- Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK.
- Klassifikasjonssystemers funksjon og potensial i søking og gjenfinning.
- Analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer eksemplifisert ved UDK.
- Bruk av klassifikasjonsskjema fra applikasjonsområder utenfor bibliotek.
- Modeller for informasjonssøkeadferd og ulike typer brukere.
- Internetts struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte.
- Leksika, oppslagsverk og andre typer informasjonskilder med hovedvekt av elektroniske kilder, deriblant Wikipedia.
- Kildekritikk.
- Søketeknikker og boolsk logikk.
- Ulike typer referansetjenester.
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
-
Course requirements
En oppgave knyttet til bruk av Deweys desimalklassifikasjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Assessment
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.
Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.
Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.