EPN-V2

BIB1300 Knowledge Organization Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsorganisasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter grunnleggende klassifikasjons-, indekserings- og gjenfinningsteori, med vekt på teoretisk og praktisk opplæring i klassifikasjon, samt brukerkunnskap, generelle søketeknikker, kildekunnskap og kildekritikk med basis i web.

  • Required preliminary courses

    BIB1200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • Kjenner de grunnleggende teoriene for klassifikatorisk ordning av objekter
    • Kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative og analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer
    • har kunnskaper om gjenfinningskonsekvensene av klassifikasjon
    • har kunnskaper om ulike typer brukere og informasjonsbehov
    • har kunnskaper om ulike typer informasjonskilder, kildekritikk og kildebruk
    • har grunnleggende kunnskap om prinsipper for søking og søketeknikker
    • har innsikt i webens virkemåte og gjenfinning på web

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan foreta emneanalyse av dokumenter
    • kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
    • kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
    • kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
    • kan velge mellom og vurdere ulike typer informasjonskilder for et gitt informasjonsbehov
    • kan bruke hensiktsmessige søkestrategier
    • kan kommunisere hensiktsmessig med brukere
  • Content

    Temaer som inngår i emnet:

    • Grunnleggende teorier for emnebeskrivelse, verbalt og via klassifikasjon.
    • Prinsipper og praksis for emneanalyse av dokumenter.
    • Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK.
    • Klassifikasjonssystemers funksjon og potensial i søking og gjenfinning.
    • Analytisk/syntetiske klassifikasjonssystemer eksemplifisert ved UDK.
    • Bruk av klassifikasjonsskjema fra applikasjonsområder utenfor bibliotek.
    • Modeller for informasjonssøkeadferd og ulike typer brukere.
    • Internetts struktur, nettsiders typologi, og søkemotorers oppbygging og virkemåte.
    • Leksika, oppslagsverk og andre typer informasjonskilder med hovedvekt av elektroniske kilder, deriblant Wikipedia.
    • Kildekritikk.
    • Søketeknikker og boolsk logikk.
    • Ulike typer referansetjenester.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

  • Course requirements

    En oppgave knyttet til bruk av Deweys desimalklassifikasjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.

    Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.

    Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.