EPN-V2

BIB3300 Contemporary Literature Course description

Course name in Norwegian
Samtidslitteratur
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten. Det legger særlig vekt på hvordan samtidslitteraturen kan formidles og gir praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Norge, men blikket rettes også mot det globale litterære feltet. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur så vel som sakprosa. Samtidslitteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med aktuelle litterære tendenser og debatter.

  • Required preliminary courses

    Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten
    • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen, både bestselger- og avantgardetrender
    • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk
    • har innsikt i sammenhengen mellom samtidslitteraturen og ideologiske og estetiske strømninger
    • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, utstilling, litteraturarrangement)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form
    • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
    • kan reflektere kritisk over formidlingen og resepsjonen av samtidslitteraturen og er bevisst sin egen rolle som formidler
    • kan skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan
  • Teaching and learning methods

    Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

    Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Litteratursøke- og kildekritikk kurs
    • Godkjent fremdriftsplan
    • To muntlige presentasjoner
  • Assessment

    Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe (2-4 studenter) vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapporten, muntlig presentasjon og poster på engelsk:

    1. Gjennomføringen og muntlig presentasjon teller 40 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging, framdrift, initiativ, praktiske ferdigheter, vurderingsevne, selvstendighet og samarbeidsevne. Denne delen av prosjektet kan ikke påklages.
    2. Rapporten (20-50 sider) og poster teller 60 % og vurderes ut fra faglig kvalitet, oversiktlighet, systematikk, språket, litteraturreferanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen.

    Begge delene av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Ved eventuell klage på karakter, er det kun del 2, eksamensresultat på rapporten, som kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.