EPN

BIB3300 Contemporary Literature Course description

Course name in Norwegian
Samtidslitteratur
Study programme
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten. Det legger særlig vekt på hvordan samtidslitteraturen kan formidles og gir praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Norge, men blikket rettes også mot det globale litterære feltet. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur så vel som sakprosa. Samtidslitteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med aktuelle litterære tendenser og debatter.

Required preliminary courses

BIB2000, BIB2100 

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten
  • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen, både bestselger- og avantgardetrender
  • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk
  • har innsikt i sammenhengen mellom samtidslitteraturen og ideologiske og estetiske strømninger 
  • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, utstilling, litteraturarrangement)  

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form 
  • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
  • kan reflektere kritisk over formidlingen og resepsjonen av samtidslitteraturen og er bevisst sin egen rolle som formidler
  • kan skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, workshops, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre to gruppeoppgaver:

  1. En praktisk formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, bokutstilling eller lignende)
  2. Planlegge og gjennomføre et litteraturarrangement på et bibliotek eller på en annen offentlig arena.

Begge gruppeoppgaver skal være gjennomført innen fastsatt tid og godkjent av faglærer, før studenten kan gå opp til eksamen.

Assessment

Vurderingsformen er todelt:

  1. Semesteroppgave: En artikkel med selvvalgt tema (ca. 8 sider). Tema skal godkjennes av faglærer før innlevering.
  2. Muntlig eksamen: Eksaminering i 20-30 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.

Hver del teller like mye. Både samlet karakter og delkarakter oppgis.

Permitted exam materials and equipment

Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle artiklene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % bli trukket ut for vurdering av ekstern sensor. Det vil være to sensorer på muntlig eksamen.

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan gå opp til ny/utsatt eksamen i den/de delen(e) som ikke er bestått.