Programplaner og emneplaner - Student
BIB1200 The Information System Course description
- Course name in Norwegian
- Informasjonssystemet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information ScienceOne-year Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet gis en bred oversikt over fagfeltet kunnskapsorganisasjon og gjenfinning samt fordypning i temaet dokumentbeskrivelse.
Først gis en introduksjon til hvordan dokumentert kunnskap beskrives med den hensikt å oppnå mest mulig effektivt møte med brukers behov. Videre presenteres grunnleggende prinsipper for systemer som er utviklet for å formidle dette møtet og det gis en introduksjon til modeller av hvordan brukers behov mest mulig effektivt kan identifiseres. I emnet behandles dessuten grunnleggende teorier, metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive, gjenfinne, tilgjengeliggjøre, velge og vurdere ulike typer dokumenter.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
- har kunnskaper om faktorer som påvirker brukeren i informasjonssøkeprosesser
- kjenner de viktigste begrepene innen teorigrunnlaget for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
- har oversikt over de viktigste områdene der metoder og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning er implementert
- forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata og datakvalitet
- har innsikt i datamodellering og databaseteori
- forstår formålet med markeringsspråk for å beskrive og strukturere digitale dokumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
- kan modellere relasjonsdatabaser
- kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
Content
Temaer som inngår i emnet:
- Historisk gjennomgang og definisjoner av sentrale begreper innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
- Anvendelsesområder og utviklingsperspektiver innen kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
- Bibliografiske datamodeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
- ER-modellering, relasjonsdatabaseteori og spørrespråket SQL.
- Grunnleggende XML og strukturering av data med markeringsspråk.
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Course requirements
En skriftlig gruppeoppgave på ca. fem sider. Gruppeoppgaven skal leveres inn og presenteres for medstudenter og lærere i plenum. Gruppen kan bestå av to til fem studenter.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Det legges opp til bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og muligheter for videre utforsking;med programmeringsspråket Processing. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon. Det retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.