Programplaner og emneplaner - Student
BIB1100 Libraries and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Bibliotek og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information ScienceOne-year Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
BIB1000 Introduksjon til dataverktøy.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om biblioteket som samfunnsinstitusjon og bibliotekarprofesjonens rolle
- kjenner til bibliotekfeltets historie og tradisjoner
- har innsikt i hvordan politiske, økonomiske og teknologiske rammer påvirker biblioteksektoren
- har innsikt i bibliotekenes rolle i det flerkulturelle samfunnet
- har kunnskap om organisering og utvikling av bibliotektjenester i offentlig og privat sektor
- har kjennskap til analog og digital dokumentproduksjon og -distribusjon, endringer innenfor dette området og nye dokument- og kommunikasjonsformer, internasjonalisering, statlige reguleringer og opphavsrett
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere biblioteket og bibliotekarens rolle, bibliotekutvikling, organisering og rammevilkår, både i historisk og aktuelt perspektiv
- kan finne fram til og vurdere informasjon og fagstoff og fremstille dette i skriftlige oppgaver slik at det belyser en faglig problemstilling
- kan benytte prinsippene for faglig forfatterskap med særlig vekt på korrekt sitering, referering og kildeangivelser, og kan sette opp litteraturlister
Content
Emnet består av tre delemner med integrerte arbeidsoppgaver. Delemnene tar opp bibliotekets og bibliotekarens roller ut fra tre ulike perspektiv:
- Samfunn, bruker og bibliotekar : forholdet til bruker og samfunn.
- Organisering av bibliotektjenester : organisering og utvikling av tjenester.
- Medier og marked : medier og teknologisk utvikling.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid med veiledning og selvstudium.
Course requirements
En individuell skriftlig oppgave (ca. tre sider) og en gruppeoppgave (åtte til ti sider) skal leveres til fastsatt frist og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurderingsformen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen (ca. fem sider)
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.