EPN-V2

Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter forskrift om rammeplan for ingeniørutdanningen, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mai 2018.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i planen er utarbeidet i henhold til rammeplan og kvalifikasjonsrammeverket.

Bachelorstudiet i ingeniørfag i maskin har en studieretning:

  • Konstruksjon og design
  • Mekatronikk

Studiet er basert på et solid fundament av relevant matematikk og andre naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige emner, og studiet gir et godt grunnlag for ulike stillinger både i privat og offentlig virksomhet. Maskiningeniører arbeider i verkstedindustrien, prosessindustrien, ingeniørselskaper og konsulentselskaper, hos produsenter og leverandører av utstyr, i rederier og oljeselskaper.

Studentene tilegner seg gode kunnskaper innen grunnleggende ingeniørfag for å skape en solid plattform for videreutvikling av egne kunnskaper og ferdigheter gjennom en interessant og kreativ karriere i arbeidslivet.

Maskinprogrammet søker ved samarbeid med industrien til enhver tid å ligge helt i forkant av utviklingen med hensyn på bruk av databaserte metoder og verktøy. Blant annet benyttes 3D-modellering og rapid prototyping aktivt i undervisningen. Dette, sammen med en industrirettet fagsammensetning, gjør våre ingeniører i stand til å løse de oppgavene som forventes av en moderne maskiningeniør.

Det arbeides kontinuerlig med å skape et studietilbud som er tidsmessig. Undervisningen er forskningsbasert og revideres årlig for å ligge tett opptil hva industrien forventer av en nyutdannet ingeniør.

Studiet er et 3-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater vil bli tildelt graden Bachelor i ingeniørfag - maskin.

Målgruppe

Studiets målgruppe er søkere med realfaglig bakgrunn som ønsker høyere utdanning innen et ingeniørfaglig område. Søkere som ikke har realfaglig bakgrunn kan søke på universitetes forkurs for å kvalifisere seg videre til ingeniørutdanning. Se universitetets nettsider.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse og i tillegg matematikk R1+R2 og fysikk 1. Forkurs eller teknisk fagskole fra tidligere strukturer oppfyller kvalifikasjonskravene. Søkere med teknisk fagskole etter lov om fagskoler av 2003 må ta matematikk R1+R2 og fysikk 1.

Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-31-173

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i maskiningeniørfag skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har grunnleggende kunnskaper om konstruksjon og/eller produksjon, materialer og kunnskap innen helhetlig system- og produktutvikling. Kandidaten har kunnskap som bidrar til relevant spesialisering, bredde eller dybde
  • har grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap og relevante samfunns- og økonomifag og hvordan disse integreres i system- og produktutvikling, konstruksjon og produksjon
  • har kunnskap om fagets historie, utvikling og ingeniørens rolle i samfunnet
  • har kunnskap om konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid, relevant metodikk og arbeidsmåte innen eget fagfelt
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap i matematikk, fysikk, kjemi og teknologiske emner for å formulere, spesifisere, planlegge og løse tekniske problemer på en velbegrunnet og systematisk måte
  • behersker utviklingsmetodikk, og kan anvende programmer for modellering/simulering og kan realisere løsninger og systemer
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter, eksperimenter og simuleringer, samt analysere, tolke og bruke framkomne data, både selvstendig og i team
  • kan finne, vurdere og utnytte teknisk viten på en kritisk måte innen sitt område, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon, kvalitetsstyring og entreprenørskap ved utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv
  • kan formidle ingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

Innhold og oppbygging

The Master's Degree Program in Transport and Urban Planning (TUP) is a full-time course of study over two years with 120 ECTS that is given in English. The program represents a continuation and specialization in relation to the bachelor's degree program in Civil Engineering, under the technical planning course option. This program offers a practical and profession-oriented specialization, extending a bachelor’s in civil engineering in the study field of integrated urban and transport planning, geographical planning, technology or landscape architecture.

In line with expectations from the industry, the program is planned to be cross disciplinary from the start, with a unique focus also on IT, digital tools and skills commonly used and highly needed in the industry, especially tools and skills related to urban and transport analytics and planning, geographical information systems (GIS) and data science.

Society and authorities place increasing demands on environmentally friendly, innovative and sustainable design of mobility and urban solutions. Climate change in the form of increased temperatures, more precipitation and extreme weather exposes constructions, infrastructure and networks to greater and less predictable stressors. Industry and researchers highlight the need of candidates with expertise at master's degree level (engineers) in the fields of smart mobility and urban analytics who have knowledge in environmental issues relating to this field as well as updated skills on new technology.

This study program offers a combination of expert and interdisciplinary knowledge where the students will achieve a high level of proficiency in sustainable urban development as well as achieving strong digital skills and knowledge. Interdisciplinary studies involve the combination of two or more academic disciplines into one activity. The interdisciplinary nature of this program has two major aspects according to the academic professionals developing this program at the faculty. The first related to the knowledge developed in urban planning and design, urban transport and mobility, as well as ethics and sustainability in this field. The second being digital competence, new technologies and tools, like simulation tools AIMSUN or SUMO, or data analysis software Python, R or Weka, or geographical information systems such as ArcGIS or QGIS.

In-depth areas in this master program will be:

Space Syntax (20 ECTS) which will provide in-depth knowledge of how complex architectural and urban systems work, and how spaces can be planned, designed and manufactured to create a better society bringing together the fields of architecture and urbanism. Space Syntax is a theoretical and analytical framework, as well as a modeling tool to design and analyze the human-built environment. Students will investigate spatial morphology and its social implications by a practical, hands-on program of lectures, workshops and a project.

Urban Mobility (20 ECTS) which will provide in-depth knowledge in land use and transportation planning for smart and sustainable cities that meet the needs of all residents. Students will learn how to experiment and test hypotheses and think strategically about multi-modal transport systems, the movement of people and goods, and intelligent transport systems in urban areas. Students will grow their expertise joining a session of lectures, workshops and through work on projects.

The goal with this program is to educate and train candidates who are qualified to address the challenges of both professional life and scholarly enquiry within their specialization as well as being a productive member of interdisciplinary teams.

Graduates from this program will:

understand the role of their specialization in organizations and society

possess deep technical skills from their own specialization that can be applied in a variety of real-life scenarios

understand how their specialization is part of a wider fabric of skills necessary to solve tomorrow's challenges

have a professional and ethical attitude towards their role in the workplace

display creative thinking in real-life situations, leaning both on theoretical knowledge and on pragmatism

plan and execute their work in a structured and independent manner, be it as professionals or as researchers in their field

have expertise that is in high demand in both the private and public sector. The most relevant employers are advisory engineering firms, municipalities or other public agencies, private companies within transport and urban planning industry and research institutes

qualify students for further studies at the doctoral degree level.

More specifically, the graduates will:

Be able to identify needs in the smart society. This particularly means that the students are trained to plan for mobilities and accessibility to/from services, jobs and amenities that are more fluent in times when tele-commuting and online consumption has increased.

Be aware of and sensitive to, and responsive when planning and suggesting policy measures to handle vulnerabilities. Pandemics, 100-year-storms, and similar have proven to be more than fiction. Planning for a resilient society includes planning for alternative transport solutions, and prioritization of lines, roads, and services in case of emergency.

Be able to integrate sustainability in plans, execution, evaluation and circularity of societal development.

Be equipped with tools and methods for planning and implementing integrative urban landscapes. With specific focus on planning for equal opportunities in urban areas where new technologies for participation in and communication with citizens may be used to different extent due to language barriers, age, trust, etc

After completing the education, the student will be especially suitable for:

Employments in urban, regional and transport planning departments in municipalities and public organizations

Jobs in firms and agencies developing stakeholder strategies, meta-data description and tech-mediation between smart-city developers and users

Consultancy firms developing strategies for smart city developments

Creation and analysis of geo-coded data, including statistical analyses

Research and evaluation work

Students who complete the master's degree program will be awarded the degree of Master of Science (MSc) in Transport and Urban Planning.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Ingeniørfag, maskin

1. semester

2. semester

Ingeniørfag maskin + tretermin

1. semester

2. semester

2. studieår

Ingeniørfag, maskin

3. semester

Studieretning: Konstruksjon og design

4. semester

Studieretning: Mekatronikk

4. semester

Ingeniørfag maskin + tretermin

3. semester

3. studieår

Studieretning: Konstruksjon og design

5. semester

6. semester

Studieretning: Mekatronikk

5. semester

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

The master’s degree program is aimed at candidates who want a solid professional and academic supplement to their education in Transport and Urban Planning, and that holds a three-year bachelor’s degree or equivalent in one of these fields: Architecture, Demography, Economic history, Economics, Engineering, Geography, Geoinformatics, Geology, Human geography,Informatics, Landscape Architecture, Political science, Psychology, Physical geography, Sociology, Statistics, Tourism science & Urban planning.

Internasjonalisering

Ingeniørstudiene er tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet hovedsakelig fra fjerde semester. Se https://student.oslomet.no/hvor-nar

I tillegg har høgskolen samarbeid med institusjoner i flere europeiske land, et engelskspråklig tilbud European Project Semester (EPS) på 30 studiepoeng, som i hovedsak er beregnet for innreisende utvekslingsstudenter. For egne studenter kan EPS erstatter bacheloroppgaven EPS kan også tilbys egne 3. års studenter i 6. semester og. Dette gjøres etter individuell søknad.

Ingeniørfag er internasjonalt. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, lab-kurs, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.

Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

Tidligere godkjente arbeidskrav kan være gyldig to år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Ikke godkjente arbeidskrav

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som har gyldig fravær, eller har gjennomført arbeidskrav som ikke er godkjent, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Vurdering og sensur

Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen skal gjennom praktisk-metodisk og teoretisk undervisning kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge for elevenes læring. Utdanningen skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med en mangfoldig elevgruppe, samt kompetanse til å utvikle faget i framtida.

Videreutdanningstilbudet i kroppsøving vil legge vekt på å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å kunne undervise med utgangspunkt i fagets kjerneelementer og gjeldende læreplan. Dette innebærer særlig å knytte analyser av og arbeid med læreplanen til nyskapende og innovative undervisningsmetoder. Kroppsøving er et fag der vurderingsproblematikker har vært dominerende i fagdebatten, blant annet eksemplifisert av at innsats har blitt fjernet og senere gjeninnført som en del av vurderingsgrunnlaget. Vurdering er derfor et viktig tema for målgruppen for denne videreutdanningen. I tråd med innholdet i LK20 vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets aktivitetsformer.

Øvrig informasjon

Målgruppen for studiet er lærere med godkjent lærerutdanning for undervisning i grunnopplæringen.

Dette studiet er ikke i regi av Utdanningsdirektoratet (Udir) – og Kompetanse for kvalitetsordningen. Det er imidlertid mulig å søke vikar/stipendordning for studiet i perioden 1. februar til 1 mars, på Udirs nettsider. Der må du velge «Andre studietilbud»