EPN-V2

TRE1400 Fysikk - 3-terminsordning Emneplan

  • Innledning

    Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk og naturfag og ligger på utdanningsnivå tilsvarende fordypningsfag i videregående skole. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i fysikk, og de skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Med bestått eksamen i faget skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte, definert i form av

    kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har kunnskap om fysiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
    • kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
    • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og i to dimensjoner
    • kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
    • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
    • kan identifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
    • kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
    • kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning.
    • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
    • forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
    • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår samlet og består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Minst tre av fire individuelle innleveringsoppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gyldendals tabeller og formler i fysikk av John Haugan og Eimund Aamot. Aktiv formelsamling i matematikk av Tor Andersen (Fabokforlaget). Kalkulator som ikke kan kommunisere trådløst og ikke regne symbolsk.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.