EPN-V2

TRE1300 Matematikk - 3-terminsordning Emneplan

  • Innledning

    Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
    • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

    Ferdigheter

    • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
    • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
    • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
    • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

    Generell kompetanse

    • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
    • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
    • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.