Programplaner og emneplaner - Student
TRE1300 Matematikk - 3-terminsordning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics - Preparatory course
- Omfang
- 12.0 Forkurspoeng
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
Det veksles mellom forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.
Ferdigheter
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
Generell kompetanse
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Besvarelse på 3000-3500 ord.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.