Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i barnehagekunnskap Programplan
- Engelsk programnavn
- M. Phil Programme in Early Childhood Education
- Gjelder fra
- 2020 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 8 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studieprogrammet master i barnehagekunnskap skal gi studentene barnehagefaglig kompetanse og fordypning på høyere nivå. Gjennom de fire studieretningene Barnehagepedagogikk, Barnehageledelse, Mangfold og digitale praksiser og Barnehagen som kulturarena vil programmet ivareta bredden i barnehagefeltet og barnehageprofesjonen.
Med barnehagen som en del av utdanningsløpet og et velferdsgode for alle barn, er behovet for forskning om barnehagers virksomhet og betydning blitt stadig viktigere. Master i barnehagekunnskap har som mål å gi studenten avanserte kunnskaper om ny og relevant forskning. Masterutdanningen er tett knyttet til pågående forskningsprosjekter ved institutt for barnehagelærerutdanning. Ved hjelp av ulike forskningstilnærminger skal studenten utvikle avansert kunnskap innenfor fagområdet. Dette skal sette studenten i stand til å analysere faglige problemstillinger og anvende kunnskapen i barnehagefeltet og i barnehageforskning. Studentene skal etter endt studie kunne sette egen profesjonsutøvelse i en samfunnskontekst.
Master i barnehagekunnskap ved OsloMet - storbyuniversitetet tilbyr et studium som kjennetegnes av tilstedeværelse i hovedstadsregionen med byens mangfoldighet, høy forskningsaktivitet på barn og barnehage, og gode samarbeidsrelasjoner med både barnehagefeltet og andre forskningsinstitusjoner.
Fullført program gir graden Master i barnehagekunnskap med studieretning i ... [navn på den studieretningen studenten har tatt], på engelsk Master of Childhood Education and Care.
Målgruppe
Master i barnehagekunnskap er et studium, som skal bidra til å utvikle kvaliteten i morgendagens barnehage. Programmet retter seg både mot de som har ambisjoner om å høyne sin kompetanse til arbeid i barnehagen og barnehagefeltet, så vel som de som sikter mot en phd-utdanning. Valgfrie studieretninger gir muligheter til fordypning i ulike områder innenfor barnehagens kunnskaps- og forskningsfelt.
Opptakskrav
Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. For masterprogrammet i barnehagekunnskap gjelder i tillegg følgende:
- bachelor i barnehagelærerutdanning, eller annen relevant profesjonsutdanning som for eksempel barnevernspedagog, grunnskolelærer, faglærer eller annen høgere utdanning som er likeverdig med disse utdanningsløpene
eller
- søkere med kunstfaglig bachelor (som bachelor i musikk, kunst og håndverk eller drama) og 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning
eller
- bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng innen de samfunnsvitenskapelige eller de humanistiske områdene og som inneholder minimum 30 studiepoeng pedagogikk
Minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C eller bedre, eller 2,7 eller bedre. For søkere med både tall og bokstaver som karakteruttrykk eller ugradert karakterer, følges omregningsordning som fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved beregning av gjennomsnittskarakter skal karakterer i alle fag som inngår i opptaksgrunnlaget inngå.
Søkerne velger en av studieretningene når de søker opptak:
- Barnehagepedagogikk
- Barnehageledelse
- Mangfold og digitale praksiser
- Barnehagen som kulturarena
Tilleggspoeng
Søkere med bachelorutdanning i barnehagelærerutdanning gis to tilleggspoeng (utdanningspoeng) ved opptak.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige og forskningsmessige kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barnehagens kunnskapsfelt og nyere forskning
- har spesialisert innsikt i faglige tema, som knytter seg til barn, barndom, barnehage i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder innen barnehagefeltet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- innhente, analysere, utvikle, evaluere og formidle kunnskap om barnehagefeltet
- generere og håndtere forskningsdata på en etisk forsvarlig måte
- bruke sin innsikt i vitenskapelig tenkning og metodologi på en reflektert måte i et selvstendig forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- avdekke behov og bidra til ny kunnskap, som er relevant for barnehagefeltet i et samfunn preget av mangfold og teknologisk utvikling
- anvende sin kunnskap på nye fagområder med faglig integritet og etisk bevissthet
- skape faglige bidrag på sitt fagfelt og formidle dette til offentligheten
Innhold og oppbygging
Studieprogrammet består av seks emner som skal sikre hensynet til felles faginnhold og gi mulighet til spesialisering og fordypning.
Studieprogrammet kan tas på heltid over to år eller deltid over fire år. Deltidsstudenter følger emner og undervisning sammen med heltidsstudenter men med en annen progresjon. Se egen plan for deltidsstudentene.
Studiets oppbygging for deltidsstudenter
Første semester
Består av ett obligatorisk emne
- Programemne 1: MBH4000 Barnehagefeltet som forskningsarena (15 studiepoeng)
Andre semester
Avhenger av valgt studieretning
Studieretning Barnehagepedagogikk
- MBH4210 Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk (15 studiepoeng)
Studieretning Barnehageledelse
- MBH4230 Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen (15 studiepoeng)
Studieretning Mangfold og digital praksiser
- MBH4260 Digitale praksiser(15 studiepoeng)
Studieretning Barnekultur
- MBH4280 Kultur, lek og læring (15 stp)
Tredje semester
- Programemne 2: MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng)
Fjerde semester, avhenger av valgt studieretning
Studieretning barnehagepedagogikk
- MBH4220 Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager (15 studiepoeng)
Studieretning barnehageledelse
- MBH4240 Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon (15 studiepoeng)
Studieretning mangfold og digitale praksiser
- MBH4250 Kulturelt og språklig mangfold(15 studiepoeng)
Studieretning Barnekultur
- MBH4280 Kultur, lek og læring (15 stp)
Femte semester
- Et valgfritt emne (15 stp). Emnet velges i løpet av fjerde semester.
Studenter med opphold i utlandet ved partneruniversitet (30 stp)
Sjette semester, syvende og åttende semester
Masteroppgaven (45 stp)
Masteroppgaven (30 stp) for studenter som har hatt internasjonalt opphold i femte semester.
Internasjonalt semester
Studenter har anledning til å ha et opphold i utlandet i femte semester for deltidsstudentene og avlegge 30 studiepoeng ved et av OsloMets partneruniversitet. Utenlandsopphold vil gi komparativ og internasjonal kunnskap om barnehagen. Oppholdet organiseres individuelt i samråd mellom student, masterstudiet og internasjonalt team ved fakultetet.
Studiets innhold
Master i barnehagekunnskap starter med to felles programemner, hvert på 15 studiepoeng.
Emnet Barnehagefeltet som forskningsarena gir studentene en introduksjon til sentrale diskusjoner i barnehageforskningen. Emnet gir både en historisk og en samtidig oversikt over forskningen på barnehagefeltet. Et tett samarbeid mellom studenter og forskere vil sikre studentene innsikt i ny og oppdatert kunnskap i feltet. Emnet vil gi trening i å skrive akademiske tekster. Emnet vil ta for seg etiske betraktninger og retningslinjer innenfor forskning.
Emnet Vitenskapsteori og forskningsmetoder knytter metode og vitenskapsteori tett sammen og fokuserer på hvordan de to temaene, sammen med forskningsetikk, danner en metodologisk ramme for vitenskapelige arbeider. Emnet gir en innføring i kunnskapsgrunnlaget i forskning om barn og barnehage.
Beskrivelse av de fire studieretningene
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er en profesjonsorientert studieretning, som fokuserer på barnehagers posisjon som pedagogisk institusjon i dagens samfunn. Studieretningen gjennomføres i tett samarbeid med de til enhver tid pågående forskningsprosjektene og forskningsgruppene på institutt for barnehagelærerutdanningen. Kunnskap om, og refleksjon over, aktuell barnehagerelevant forskning, er dermed et viktig siktemål for studieretningen. Barnehagepedagogikk skal gi studentene muligheter til å møte forskere med særskilt interesse for barnehager.
Barnehageledelse
Barnehagesektoren er i endring. Det stilles krav til god ledelse for å utvikle og sikre god kvalitet i alle barnehager. Studieretningen barnehageledelse gir studenten kompetanse i å arbeide som leder i barnehagen. Studieretningen vektlegger pedagogisk ledelse, personalledelse, administrativ ledelse og samarbeid med eksterne samarbeidspartnere. Studieretningen tar sikte på å øke studentens kompetanse i å arbeide med og reflektere over leder- og veilederrollen i barnehagen.
Mangfold og digitale praksiser
Studieretningen Mangfold og digitale praksiser ser barnet i global og lokal sammenheng på én og samme tid, og undersøker hvordan bevegelige begreper som kultur, mangfold, digitalisering og inkludering kan belyses, diskuteres og forstås i forskning- og barnehagefeltet. Studieretningen legger vekt på etiske overveielser og refleksjoner om arbeid med flerkulturelle problemstillinger i teknologirike barndommer.
Barnekultur
Studieretningen barnekultur gir studenten muligheten til å undersøke og utvikle barnekulturen og barns lek i alle sine former med et forskende blikk med tanke på hvilke muligheter arbeid med barnekultur og lek kan gi i barnehagen. Studieretningen tar utgangspunkt i forskningsbasert arbeid med kunst og kultur, kropp og natur. Barnehagen som kulturarena skal forvalte og videreutvikle forståelsen av barndom, bidra til diskusjonen om samspillet mellom lek og læring, og gi innsikt i nyere forskningsbasert kunnskap om kunst, kultur, natur og barns estetiske læring.
Valgfritt emne
Det er ett valgfritt emne som velges i løpet av andre semester.
Masteroppgaven
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt tema innenfor barnehagefeltet.
1. studieår
Studieretning: Barnekultur
1. semester
2. semester
Studieretning: Barnehageledelse
1. semester
2. semester
Studieretning: Barnehagepedagogikk
1. semester
2. semester
Studieretning: Mangfold og digitale praksiser
1. semester
2. semester
2. studieår
Studieretning: Barnekultur
3. semester
4. semester
Studieretning: Barnehageledelse
3. semester
4. semester
Studieretning: Barnehagepedagogikk
3. semester
Studieretning: Mangfold og digitale praksiser
3. semester
4. semester
3. studieår
5. semester
6. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Ressursforelesning, seminar, nettbaserte arbeidsformer, selvstudier og gruppearbeid. Emnet vil være samlingsbasert på campus og bestå av to samlinger à 1 uke, med noen ukers mellomrom.
Internasjonalisering
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Digital flervalgstest, med minimum 60% riktig svar
- Praktisk test i tolkning av respiratorisk og sirkulatorisk status (pulsoksymetri, blodtrykk og EKG)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 t.
Vurdering og sensur
Ingen hjelpemidler tillatt.
Øvrig informasjon
Gradert skala A-F.