EPN-V2

MBH4220 Quality and Complexity in the Everyday Life in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Kvalitet og kompleksitet i hverdagslivet i barnehager
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen i emne TLP6100 må være bestått før eksamen i emne TLP6200 kan avlegges.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskaper om ulike barndomsdiskurser og innsikt i vilkår for barnehageutvikling
  • har avansert kunnskap om forskning om kvalitet i barnehager
  • kan analysere sentrale aspekter ved barnehagers hverdagsliv, barns posisjoner og rettigheter samt barnehagen som arena for relasjonsbygging, inkludering, livskvalitet og livsmestring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere ulike perspektiver på barnehagen som pedagogisk institusjon.
  • kan analysere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på forskning som berører barns hverdagsliv i barnehagen, trivsel og utviklingsmuligheter.
  • kan vurdere etiske dilemmaer i tilknytning til kompleksiteten ved profesjonsutøvelse i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere relevansen av aktuell forskning om barnehagen som oppvekst- og erfaringsarena for alle barn i et inkluderende hverdagsliv
  • kan analysere sentrale teoretiske perspektiver på kvalitet og hverdagsliv i barnehager.
  • kan identifisere og faglig argumentere for nye forskningsspørsmål med relevans for barnehagesektoren.

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
  • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
  • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
  • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
  • selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
  • yrkesetisk kompetanse
  • trafikk, spesielle behov og samfunn

Teaching and learning methods

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å benytte IKT og digitale læringsverktøy
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av video og annet teknisk utstyr

Course requirements

Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.