EPN-V2

MBH4240 Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utviklingen av engelskkompetansen med vekt på muntlig kompetanse i 7-10.trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset videreutvikling av elevers og studentenes egne muntlige ferdigheter i vid forstand. I dette emnet inngår videre arbeid med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster, forholdet mellom språk og kultur og interkulturell kompetanse.

  • Required preliminary courses

    None

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten - har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk

    - har kjennskap til noen varianter av engelsk

    - har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk

    - har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

    - har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

    - har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

    - har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

    - har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

    - har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

    - har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

    Ferdigheter

    Studenten - kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

    - kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

    - kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

    - kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt

    - kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

    - kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

    - kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

    - kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

    - kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

    - kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

    Generell kompetanse

    Studenten - kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

    - kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

    - kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

  • Content

    Undervisningen vil bestå av forelesninger og øvinger.

  • Teaching and learning methods

    Vår: KFKE 26200 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 2. Muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av innlevert skriftlig individuelt utviklingsarbeid.

    Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret og består av to komponenter:

    (A) individuell skriftlig rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse, minimum 2000 ord,

    (B) muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av utviklingsprosjekt, om lag 30 minutter.

    Eksamensspråket er engelsk. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Course requirements

    Det er tillatt å medbringe egen rapport fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

  • Assessment

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se programplanen.

  • Grading scale

    Grade scale A - F

  • Examiners

    The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

    At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.