EPN-V2

MBD5901 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.;

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det materielle innholdet i regelverket om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt, samt avvergerett og -plikt,
  • inngående kunnskap om straffesakskjeden i saker med unge lovbrytere,
  • avansert kunnskap om barneverntjenestens rettslige kompetanse i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for barneverntjenestens arbeid.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante bestemmelser i tverretatlig samarbeid,
  • bidra til å sikre forsvarlig oppfølging av unge lovbrytere,
  • identifisere og analysere barneverntjenestens muligheter og begrensninger i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • integrere menneskerettighetene på alle stadier i barneverntjenestens arbeid.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til gjennomføring av tverretatlig samarbeid, håndtering av saker om barn med to hjem/med tilknytning til flere land, og når det gjelder implementering av menneskerettigheter.

Learning outcomes

Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.

Content

Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre fordypning av aktuelle temaer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene.;Oppgaven har et omfang på 3;til 5;sider.

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én;innen angitt frist.

Course requirements

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3;dager (72 timer). Besvarelsen skal ha en ramme på 3000 ord;(+ 10 %, -10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg.;Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.;

Grading scale

Det benyttes;intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Examiners

Elisabeth Gording Stang og Julia Köhler-Olsen.;