Programplaner og emneplaner - Student
MBH4350 Team leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Teamledelse
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidskrav og faglige aktiviteter har som mål at studentene skal anvende kunnskap om bærekraftig utvikling og kritisk reflektere over kunnskapen de tilegner seg gjennom semesteret.
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Individuell prosjektskisse (1000 ord +/- 10%) som beskriver planer for prosjektarbeid i barnehagen
- Individuell muntlig presentasjon (på om lag 20 min) basert på gjennomført prosjektarbeid i barnehagen
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om kjennetegn på team i organisasjoner
- har avansert kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse av team
- har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
- kan analysere barnehagefaglige problemstillinger der en tar i bruk personalgruppers ulike kompetanser, erfaringer og kulturell bakgrunn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse av team i barnehagen
- kan analysere og forstå ulike prosesser i team i barnehagen
- kan analysere og forstå konflikter og motstand i barnehagens ulike team
- har ferdigheter i å lede læring i team i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere problemstillinger knyttet til ledelse av team i et demokratiperspektiv
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse av barnehagens team
- kan lede team slik at de fungerer effektivt og bidrar til å nå overordnede føringer for pedagogisk arbeid i barnehagen
Content
After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence
;
Knowledge
The student
- has advanced knowledge within the field of children under the age of three in ECEC
- has thorough knowledge about international perspectives on quality in ECEC for infants and toddlers
- can analyze different (vital) perspectives concerning young children¿s everyday life, relations and activities on the basis of ethical and academic knowledge and premises
Skills
The student
- can analyze and deal critically with various perspectives concerning quality in ECEC
- can evaluate theoretical and empirical approaches to young children in ECEC
- can carry out an independent analyses concerning young children in ECEC
;
General competence
The student
- ;can analyze questions concerning quality in ECEC for the very young ones from academic, professional and practical perspective
- can reflect critically over academic and practical knowledge
- can apply knowledge and skills in ways that lead to innovation and new practices
Teaching and learning methods
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes at regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med varighet på 48 timer.
Ny/Utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Examiners
A global tendency in early childhood education and care (ECEC) institutions, is the increased enrolment of children under three years of age. Recent research draw attention to the importance of high quality ECEC for the youngest children¿s wellbeing, relations, development and learning. High quality ECEC for children under three, depends on specific knowledge about pedagogy for this age group. However, quality and knowledge are not objective. They are deeply rooted in values and in societal and cultural conditions.