Programplaner og emneplaner - Student
MBH4330 Childhood, Identity and Diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Barndom, identitet og mangfold
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Variant A
Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.
Variant B
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.
Variant C
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Variant D
Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av instituttleder.
Veileder
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder og studentene får oppnevnt en veileder. Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Learning outcomes
Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 1-7 i gjeldende læreplan.
De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 1-7. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk barnekultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.
Content
Innhold
Studiet består av fire hovedtemaer:
- Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Hva er et mangfoldig samfunn?
- Barn som samfunnsborgere
- Finnes rasisme i barnehagen?
1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Barndom og identitet i norsk kontekst
- Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
- Ledelse i barnehager preget av mangfold
2.; Hva er et mangfoldig samfunn?
- Mangfoldsbegreper
- Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
- Religions- og integreringspolitikk
3. Barn som samfunnsborgere
- Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
- Tilhørighet og likeverdig deltagelse
- Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet
4. Finnes rasisme i barnehagen?
- ;Rasisme og diskriminering
- ;Forståelser av ulikhet
- ;Ulike perspektiver på makt
Teaching and learning methods
Variant A og B: Se den aktuelle emneplan.
Variant C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Variant A
Se aktuell emneplan
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant D
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Variant E
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på arbeidskravene. Omfang skal være 3500 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.