EPN-V2

MBH4230 Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

  • Learning outcomes

    Ingen

  • Content

    Emnet gir oversikt over teorier knyttet til ledelse, organisasjonsbygging og utvikling- og endringsprosesser i barnehagen. Det tas utgangspunkt i et samfunn i stadig endring.

    Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

    • Teorier og forskning om ledelsesfeltet i barnehagen
    • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
    • Ledelse av profesjonelle lærende fellesskap
    • Ledelse av beslutningsprosesser, mål- og strategiarbeid
    • Ledelse av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Fravær utover 20 prosent , eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 3000 ord (+/- 10 %) med omfang på 48 timer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.