Nemnd for studentsaker ved OsloMet
-
Møtedatoer for nemnd for studentsaker
- torsdag 23. januar
- torsdag 27. februar
- torsdag 27. mars
- torsdag 24. april
- torsdag 20. mai
- torsdag 19. juni
Mandat
Nemnd for studentsaker virksomhet er hjemlet i universitets- og høyskoleloven § 14-1. Mandatet for øvrig følger av universitets- og høyskolelovens bestemmelser på de enkelte saksområder:
- mistanke om fusk og forsøk på fusk, § 12-4 femte ledd
- merknader på politiattest, § 12-2 fjerde ledd
- utestengning og bortvisning etter §§ 12-5 fjerde ledd og 12-6 andre ledd
- utestengning etter skikkethetsvurdering, § 12-3 femte ledd
- falske vitnemål og opptakskarantene, § § 12-1 tredje ledd
- klager i forbindelse med opptak som ikke foretas nasjonalt, § 5-1
- klager over formelle feil ved eksamen, § 11-9 femte og syvende ledd.
- andre klager fra studenter dersom forholdet er gjenstand for klage etter forvaltningsloven, § 14-1 andre ledd
- tvungen avslutning av doktorgradsutdanning, § 14-1 andre ledd
- klage over ikke godkjent doktorgradsavhandling, § 13-1 tredje ledd
- nedsettelse av advokatsalær, § 12-9
Nemnd for studentsaker vedtak i klager på enkeltvedtak etter § 14-1 andre ledd, klager over formelle feil etter § 11-9 og klager over ikke godkjent doktorgradsavhandling etter § 13-1 tredje ledd er endelige og kan ikke påklages.
Hvordan klage?
Klager skal sendes til den enheten som har fattet vedtaket innen klagefristens utløp. For studenter er dette normalt fakultetet du er student ved, eller en annen enhet som har fattet et vedtak som gjelder dine rettigheter som student (f.eks. opptak eller tilrettelegging til eksamen). Informasjon om klagerett, klagefrist og formelle krav til klagen, samt eventuelle opplysninger om særskilte rettigheter, skal følge universitetets vedtak. Dersom enheten som har fattet vedtaket ikke finner grunnlag for å omgjøre det (gi medhold i klagen), sendes klagen videre til nemnd for studentsaker for endelig vurdering.
Felles klagenemnd er nasjonal klageinstans for de vedtakene fattet av nemnd for studentsaker som kan påklages. Klager stiles til Felles klagenemnd og sendes til OsloMet. Klagen vil bli fremlagt på nytt for nemnd for studentsaker ved OsloMet. Dersom nemnd for studentsaker opprettholder sitt vedtak, sendes saken i sin helhet til Felles klagenemnd.
Klager på opptak gjennom Samordna opptak skal i mange tilfeller behandles av Nasjonal klagenemnd for opptak gjennom Samordna opptak, og ikke av nemnd for studentsaker ved OsloMet. Det skal framkomme av vedtaket hvilken nemnd som skal behandle klagen. Klager på vedtak om opptak stiles til den aktuelle nemnda og sendes til enheten som har fattet vedtaket.
Studenter har rett til å la seg bistå av advokat der det er reist sak om utestenging, utelukkelse etter en vurdering av politiattest, skikkethet og bortvisning. Utgifter til dette dekkes av institusjonen etter bestemmelsene i universitets- og høyskoleloven § 12-9 første ledd.
Sammensetning av nemnda
Nemnd for studentsaker skal ha fem medlemmer med personlige varamedlemmer. Leder og varamedlem for leder skal fylle de lovbestemte krav for lagdommere. Leder og varamedlem for leder skal ikke være ansatt ved institusjonen. To av medlemmene skal være studenter.
Sekretariat
Seksjon for analyse og kvalitetsutvikling
-
Ressurser