Begrunnelse eller klage på karakter
-
Hvor kan jeg be om begrunnelse?
Du kan be om begrunnelse i Studentweb. Du vil finne en knapp ved siden av resultatet på vurderinger der det er mulig å be om begrunnelse.
Hvis du ønsker begrunnelse for muntlige og praktiske eksamener må du ta kontakt med sensoren eller faglæreren din umiddelbart etter at karakteren er gjort kjent.
-
Frister for å be om begrunnelse
Ved skriftlig eksamen må du sende inn krav om begrunnelse innen en uke etter karakteren ble kunngjort. Karakterer kunngjøres i Studentweb innen tre uker etter eksamen.
Når får jeg begrunnelsen?
Du skal få begrunnelsen innen to uker etter du har bedt om den. I begrunnelsen redegjøres det for karakteren din med vurdering av dine prestasjoner.
Begrunnelsen gis enten muntlig eller skriftlig. Dette er det sensoren som velger. Sensor får bare tilgang til informasjon knyttet til den studenten han/hun har vært sensor for og som ber om begrunnelse.
-
Klage på karakter
Tenk nøye i gjennom hvorvidt du ønsker å klage. Husk at du ikke kan klage på den nye karakteren og at det er denne karakteren som blir stående. Den nye karakteren kan bli bedre, lik eller dårligere enn den opprinnelige karakteren.
Muntlig eller praktisk eksamen
Du kan ikke klage på karakteren du får på en muntlig eller praktisk eksamen.
Gruppeeksamen
Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Hvert enkelt gruppemedlem som ønsker å klage, må sende sin klage via Studentweb. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget.
Hvordan klager jeg?
Klage på karakter må gjøres via Studentweb.
Hva skjer etter at jeg har klaget?
Etter du har sendt inn klagen sensureres eksamensbesvarelsen din på nytt. Eksamensbesvarelsen blir sensurert av minst to nye sensorer, der minimum en er ekstern. Sensorene får ikke vite din opprinnelige eksamenskarakter.
Den nye karakteren kan bli bedre, lik eller dårligere enn den opprinnelige karakteren. Du kan ikke klage på den nye karakteren.
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort.
-
Klage på formelle feil
Formelle feil kan for eksempel være:
- feil ved oppgaven som kan ha hatt betydning for resultatet
- feil under avviklingen av eksamen som kan ha hatt betydning for resultatet
- feil i gjennomføring av sensur som kan ha hatt betydning for resultatet
Hvordan klager jeg?
- Skal du klage på formelle feil må du ta direkte kontakt med ditt fakultet.
- Er du student ved fakultet for samfunnsvitenskap (SAM) benytter du et eget nettskjema for å sende inn din klage på formelle feil.
Konsekvenser av en klage på formelle feil
Konsekvensen kan være at eksamensforsøket blir annullert, og at du får en ny vurdering av eksamensbesvarelsen din. Det er også en mulighet at det blir avholdt ny eksamen eller prøve.
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort.
-
Frister for å klage
Frister for å klage på karakter er
- Tre uker etter eksamensresultatet er kunngjort.
eller - Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter, eller svar på klage om formelle feil.
- Svar på klagen får du innen fire uker etter klagefristen. Karakteren blir registrert i Studentweb.
Frister for å klage på formelle feil er
- Tre uker etter at du ble kjent med forholdene som du klager på.
eller - Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter eller svar på klage på karakter.
Klagen blir behandlet av fakultetet ditt. Dersom fakultetet ikke tar klagen til følge, oversendes saken til Nemnd for studentsaker ved OsloMet.
- Tre uker etter eksamensresultatet er kunngjort.
-
Trenger du hjelp?
Kontakt fakultetet ditt for spørsmål om:
- oppmelding til og avmelding fra eksamen
- muntlig og praktisk eksamen
- sykdom under eksamen
- sensur
- begrunnelse og klage på karakter
- karakterutskrift og vitnemål
- tilrettelegging av studiehverdagen
- brukerstøtte vedrørende innlevering av eksamen i Inspera
- henvendelser til fakultetet ditt gjør du via kontaktskjema (oslomet.no)
Eksamenskontoret svarer på:
- praktiske spørsmål om gjennomføring av skoleeksamen i Silurveien
- tilrettelegging av eksamen
- ta kontakt med eksamenskontoret på e-post