EPN-V2

Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work, part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

is a master’s degree programme for social workers, social educators and child welfare officers that aims to produce candidates with in-depth knowledge of children, young people and families in vulnerable life situations and of the social conditions that have a particular impact on their welfare, everyday life and development opportunities. Students should also be able to analyse the individual child’s care situation and, in cooperation with children and families, initiate change work to improve the child’s care situation and development opportunities.

This programme option provides insight into the importance of social conditions to children’s welfare and living conditions, as well as conditions for parenthood. Connections between welfare schemes, social policy decisions and children’s concrete everyday lives are emphasised and discussed. The master’s programme understands child welfare as a broad field where the term is assigned meaning not only in the child welfare service context, but generally in welfare administration, social services, the health sector and children’s residential institutions. Emphasis is placed on interprofessional and inter-agency cooperation. The programme emphasises the child welfare service’s role in a society characterised by cultural complexity, social inequality and diversity, and therefore focuses on child welfare work in large cities.

Child welfare is a social field whose practice is based on implicit and explicit theories drawn from many different disciplines. It is a normative area of activity, and a critical basis for assessing what knowledge is valid and relevant to practice in the field is required. Ways of understanding children and their status in society form important premises for the child welfare service’s activities at all times. The programme combines practice-based and research-based teaching.

The programme description and the content of the programme are based on the Regulations relating to national guidelines for master’s degree programmes in child welfare work.

Target group

Ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbys masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap (120 stp.).

Studiet skal blant annet kvalifisere for

  • høyere stillinger innenfor dokumentrelatert virksomhet
  • forskning og utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner
  • undervisningsstillinger innenfor arkiv, bibliotek- og informasjonsfeltet
  • opptak til doktorgradsstudier

Mastergraden oppnås i samsvar med departementets forskrift om krav til mastergrad, § 3.

Fullført og bestått studium gir graden Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of Library and Information Science.

Admission requirements

Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

For masterstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gjelder følgende opptakskrav utover det som fremgår av forskriften:

Det generelle grunnlaget for opptak er bachelorgrad med en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområde/-r:

  • Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning.
  • Informasjon og samfunn.
  • Litteratur og kulturformidling.
  • Arkiv og dokumentbehandling.

Der søker har mer enn 80 studiepoeng i sin faglige fordypning innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområde/-r, legges til grunn for beregning de emner/karakterer som gir størst uttelling for søker.

For søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra HiOA legges følgende emner til grunn for beregningen:

  • BIB1200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1
  • BIB1300 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.2
  • BIBPRAK2 Undersøkelsesmetoder i teori og praksis
  • BIB2000 Teori og analyse
  • BIB3300 Moderne skandinavisk litteratur ELLER BIB3200 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3

BIB3900 Bacheloroppgave

For søkere med bachelorgrad i arkiv og dokumentbehandling fra HiOA legges følgende til grunn for beregningen:

  • Alle emner første studieår
  • ARK2000 Digitalt depot

ARK3900 Bacheloroppgave

Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i den faglige fordypningen på 80 studiepoeng må være C eller bedre. Der det faglige grunnlaget er vurdert med andre vurderingsuttrykk, er minstekravet for opptak gjennomsnittskarakteren 2,7 eller bedre ved en gradert skala, eller resultatet bestått ved ugradert vurderingsuttrykk. Ved blandet karakteruttrykk for opptaksgrunnlaget må snittet tilsvare tallverdien for C, slik det fremgår av poengtabellen i § 5 i forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Klage på opptak til masterstudiet stiles til Seksjon for opptak og veiledning ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kvoter

Søkergruppe 1

75 prosent av plassene ved opptak forbeholdes søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i søkergruppe 1 konkurrerer videre i søkergruppe 2.

Søkergruppe 2

Forbeholdes søkere som tildeles tilleggspoeng for dokumentert relevant utdanning og/eller praksis ut over minstekravet. Med relevant utdanning menes fag innen masterstudiets fagområder.

Med relevant praksis menes heltidsarbeid i bibliotek, arkiv og beslektede virksomheter i minimum seks måneder sammenhengende etter endt utdanning.

Tilleggspoeng gis slik det fremgår av § 13 i forskrift om opptak ti studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Rangering av søkere reguleres av § 12 i forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

Kandidatene skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avanserte kunnskaper innen den delen av bibliotek og informasjonsvitenskap han/hun har valgt å spesialisere seg i
  • har omfattende kunnskaper om teorier og tilnærminger innen bibliotek- og informasjonsvitenskap generelt
  • har spesialisert kunnskap om forskningsmetoder som brukes i bibliotek og informasjonsvitenskap
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike teorier og metoder på et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan formulere problemstilling for et bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt, drive forskning på internasjonalt nivå og kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet
  • kan anvende den bibliotek- og informasjonsfaglige kunnskapen hun/han har tilegnet seg på nye problemfelt og i nye kontekster

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere forskningsetiske problemstillinger
  • kan bidra i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
  • kan formidle gjennom anerkjente faglige publikasjonskanaler, og kan formidle til praksisfelt og allmennhet

Content and structure

Graden master i bibliotek- og informasjonsvitenskap oppnås etter 2 års heltidsstudium eller 4 års deltidsstudium. Mastergradsstudiet innledes første semester med et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og metode. De påfølgende semestre velger studenten fritt fire emner fra studiets emneportefølje før studiet fullføres med en masteroppgave. Etter søknad kan eksterne emner innpasses. Alle valgfrie emner tilbys innenfor rammen av et normert studieløp på to år, såfremt et tilstrekkelig antall studenter melder seg til det enkelte emne. Det faglige innholdet er inndelt i emnegrupper. Hvert emne avsluttes med avsluttende vurdering. Emnene rullerer mellom vår og høst. Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i hvilke valgfrie emner som tilbys.

Studieprogresjon

Normert studierett for masterstudiet er to år for fulltidsstudenter og fire år for deltidsstudenter. Eventuell søknad om utvidet studierett må begrunnes særskilt og blir vurdert individuelt. Les mer om vilkår for studierett/ tap av studierett i forskrift om studier og eksamen ved HiOA.

Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes. Se også under emnet Masteroppgave for nærmere informasjon om organiseringen av arbeidet med masteroppgaven

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsformer kan være forelesninger, diskusjoner, selvstudium, seminarer og oppgaver.

Undervisningen innenfor emnegruppene Informasjon og samfunn og Litteratur og kulturformidling er lagt opp som tre til fire samlinger à tre dager, innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning er det ukentlig undervisning.

Practical training

In the fifth semester, students take four weeks of practical training at their own workplace. OsloMet is responsible for organising a placement for students who do not have a workplace, as well as for follow-up of the practical training scheme and approval of practical training establishments, which must be done before the students can begin their practical training.

Internationalisation

The programme should impart knowledge of international matters of relevance to children’s development and the legal status of children and parents. Several of the courses deal with international matters with a bearing on the development of social problems as well as possible solutions to these problems. The UN Convention on the Rights of the Child is a document that forms the basis for discussion. Different ways of understanding the concept of the child’s best interests are analysed in light of cultural diversity. Child welfare services are also considered in light of majority and minority perspectives relating to othering, among other things. These perspectives are represented both in the course literature and in the topics taught.

Work requirements

Pursuant to the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University, compulsory requirements may be stipulated that must be met before students can take an exam. Any coursework requirements set (including compulsory attendance) are included in the course descriptions. Required coursework must be approved before the student can take the exam. If required coursework has not been submitted or has not been approved, the student will lose the right to take the exam in the course in question.

Assessment

Exams are held in each course, and different forms of assessment are used. The form of assessment, assessment, examiner arrangements and aids permitted for each course are specified in each course description.