Programplaner og emneplaner - Student
SFV4300 The Intersection of Social Categories in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Sosiale kategoriers samspill i sosialt arbeid
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of explaining:
- probability, probability calculation and probability distribution
- basic statistical processing of measurement data
- confidence and significance, confidence intervals and hypothesis testing, variance analysis
- errors and uncertainty, error accumulation and uncertainty estimates
- calibration and calibration curves
- what a risk assessment is, how a risk assessment is conducted, common methods used and how risk assessment is used in risk management
- quality control and quality assessment principles
Skills
The student is capable of:
- assessing uncertainty and sources of error in measurement results
- using statistical methods to interpret and quality check measurement results
- performing risk assessments of various problems and interpreting and presenting the results of the analysis as a contribution to decisions concerning risk and quality
General competence
The student:
- has basic insight into quality assessments and requirements
- has knowledge of how accuracy and precision in measurement results are affected by sources of error and uncertainty in instrumentation, procedures and work techniques
- has insight into statistical methods for the processing and interpretation of measurement data
- has a basic understanding of ethical issues relating to risk assessment, the use of risk acceptance criteria and how risk assessments can be used and abused
Required preliminary courses
Emnet strekker seg over eitt semester og er lagt opp som forelesingar, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, tekniske kurs og praktisk retta gruppeoppgåver. Emnet krev aktiv deltaking.
Studentane skal i løpet av kurset gjere ein større fleirkamera- medieproduksjon for nett-tv som vert streama live, gjerne for ein definert ekstern eller intern oppdragsgjevar. Arbeidet vert gjennomført som eit gruppearbeid på 5-10 studentar og skal leverast som ein del av eksamen (sjå vurdering). Studentane får rettleiing av emneansvarleg.
Undervisninga skjer fysisk, på campus.
Learning outcomes
Studentene skal levere inn fire arbeidskrav knyttet til utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Tre av arbeidskravene i emnet er knyttet til de ulike modulene i emnet og et arbeidskrav er teoretisk oppgave knyttet til prosess og utforming av eksamensarbeidet.
Arbeidskrav 1: Digitale bilder og Photoshop. Studentene skal fotografere og redigere en bildeserie. Bildene skal tas i raw format og redigeringen skal skje i Photoshop.
Arbeidskrav 2: Illustrator. Studentene skal utarbeide en logo med tilhørende forslag til fargeprofil. Det skal også følge med en skriftlig rapport.
Arbeidskrav 3: Utkast for eksamensarbeid med InDesign. Studentene skal utforme 2 medieprodukter med ulikt antall sider/flater. Dette skal være tilknyttet prosjektet studentene skal ha jobbet med i løpet av semesteret.
Arbeidskrav 4: Skriftlig rapport. Studentene skal levere inn et utkast til den skriftlige rapporten som skal leveres til eksamen. Der skal studentene gjøre greie for prosess for utviklingen av medieproduktene som leveres inn som eksamensarbeid og ta i bruk pensum og begreper lært i emnet.
Arbeidskravene skal sikre at studenten har tilegnet seg praktiske og teoretiske ferdigheter i relevant programvare og holder en jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være gjennomført/levert innen fastsatt frist og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
For å sikre at studentene oppnår den nødvendige praktiske og teoretiske ferdighetskompetansen, er det nødvendig med deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Teaching and learning methods
Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Course requirements
For endelig vurdering skal studentene levere to visuelle medieprodukter som har ulike side mengder ( 1-4 sider) og en logo, eller et magasin på over 6 sider. I tillegg skal studentene levere en skriftlig rapport. Arbeidskravene studenten har arbeidet med gjennom de ulike delene av kurset kan inngå, men må omarbeides i den endelige eksamensinnleveringen.
Medieproduktene skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.
Rapporten skal dokumentere studentens arbeid med medieproduktene, fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere designprosessen, de ferdige produktene, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.
Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, forside og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.
Det gis en samlet vurdering av studentens medieprodukter og den skriftlige rapporten.
Eksamensarbeidet kan innleveres som gruppearbeid, men rapporten må leveres individuelt. I gruppearbeid må hver kandidat levere tilsvarende omfang som for individuell innlevering.
Assessment
Alle hjelpemiddel er lov, så lenge ein følger reglar for kjeldebruk.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F .
Examiners
Grade scale A-F.
Course contact person
Ordinary differential equations with variable coefficients
Laplace transforms
Fourier series
Partial differential equations