Programplaner og emneplaner - Student
SFV4900 Judgement, Power and Ethics in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Dømmekraft, makt og etikk i sosialfaglig praksis
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.
Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?
Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.
Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
- inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
- inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
- inngående kunnskap om systemteori
- avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere makt som kommunikasjon og praksis
- analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
- analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
- anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
- reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
- anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
- analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
- oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
- bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen består i en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 7 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Hilde A. Aamodt og Marianne Buen Sommerfeldt