Programplaner og emneplaner - Student
SFV5100 Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector Course description
- Course name in Norwegian
- Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in BiomedicineMaster´s Programme in PharmacyMaster Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Digitalisation entails a profound transformation of the society we live in and is often referred to as the Fourth Industrial Revolution. But what does digitalisation actually mean in practice?
In this course, students will acquire knowledge and understanding of how technology and digitalisation both influence and are influenced by social conditions. The course will focus on the digitalisation of the welfare state's health and social services, with particular emphasis on service providers and recipients. It will examine how challenges in adopting new technology on the ground are connected to the legal, political, economic, organisational, and material frameworks surrounding digitalisation and the services themselves.
The course will also illustrate how technological development occurs within a historical and societal context: that technologies are embedded in and shaped by heterogeneous networks of people and objects; that technologies are interpretatively flexible; and that technological innovations can benefit some while disadvantaging others, playing a role in both inclusion and exclusion. By following specific health and welfare technologies on their journey from producer to end-user, students will also learn how the interaction between the design of technology, users’ experiences, and fundamental norms in democratic societies influences the implementation process.
Language of instruction is English if students from abroad are enrolled.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
- inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi
- fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
- identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
- anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
- forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
- bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester
Learning outcomes
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene deltar aktivt.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til relevant teori og begreper av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
- har kunnskap om sosialarbeiderens relasjonsarbeid i en skolekontekst
- har kjennskap til gjeldende opplæringslov og aktuelle offentlige dokumenter som er av relevans for sosialfaglig arbeid i skolen
- kan gjenkjenne de ulike fasene i gruppeprosesser i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sine kunnskaper om gruppeprosesser i samarbeid med skoleansatte
- bruke sine sosialfaglige kunnskaper i samarbeid med elever, foresatte, skoleansatte og andre samarbeidspartnere
- gjøre systematiske observasjoner som grunnlag for intervensjon for å få forståelse for hvordan sosialfaglig arbeid i skolen praktiseres
Generell kompetanse
Studenten
- har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse er relevant i skolekonteksten
- kan belyse samarbeidet på individ-, gruppe- og systemnivå
- har kjennskap til skolen som arena for forebygging av utenforskap
Course requirements
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med et omfang på 10 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Referanselisten teller ikke med i sideantallet.
Semesteroppgaven skal skrives som et essay som bygger på miniundersøkelsen fra arbeidskravet. I Essayet skal studenten anvende teori til å analysere funnene fra miniundersøkelsen.
Assessment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Erik Børve Rasmussen
Marit Haldar
Course contact person
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over tre dager som består av to deler. Del en er en metoderapport på 4-6 sider knyttet til graveprosjektet, del to er kritisk analyse på 3-5 sider av en selvvalgt gravesak publisert i pressen. Graveprosjektet leveres som et vedlegg til eksamen. Eksamen får én samlet karakter.
Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt.