EPN-V2

SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.

Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studenten skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
  • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
  • fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
  • god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
  • gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:

  • Arbeidskrav 1. Tilstedeværelse

Studenten må delta på 3 obligatoriske forelesninger, samlet 12 timer, med minimum 75% nærvær (9 timer). Dersom studenten har mellom 25-30% fravær kan studenten få aktiviteten godkjent ved et 2 siders arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene i undervisningen, som må godkjennes for å kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 30 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

  • Arbeidskrav 2. Oppgaveseminar

Studenten må delta på 3-timers oppgaveseminar med minimum 2 timer nærvær.

Om en student er forhindret fra å møte eller har mer enn 1 time fravær, må studenten delta på et nytt oppsatt oppgaveseminar. Oppgaveseminaret må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.

Undervisningsspråk er norsk.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden nasjonalt og lokalt
  • kunnskap om organiseringen av Stortinget, regjeringen, departementer, direktorater og andre sentrale organer i statsforvaltningen
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
  • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
  • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
  • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
  • kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
  • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
  • kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Course contact person

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav innen fastlagte frister:

  • Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
  • Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
  • Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3

Kunnskapstestene er korte individuelle tester som skal besvares digitalt innenfor oppgitt frist i Canvas.

Formålet med arbeidskravene er å fremme progresjon i lesing av pensum og i arbeidet med å oppnå forventet læringsutbytte i emnet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere testen på nytt én gang innen ny angitt frist.