Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.
Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studenten skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
- god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Arbeidskrav 1. Tilstedeværelse
Studenten må delta på 3 obligatoriske forelesninger, samlet 12 timer, med minimum 75% nærvær (9 timer). Dersom studenten har mellom 25-30% fravær kan studenten få aktiviteten godkjent ved et 2 siders arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene i undervisningen, som må godkjennes for å kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 30 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 2. Oppgaveseminar
Studenten må delta på 3-timers oppgaveseminar med minimum 2 timer nærvær.
Om en student er forhindret fra å møte eller har mer enn 1 time fravær, må studenten delta på et nytt oppsatt oppgaveseminar. Oppgaveseminaret må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Permitted exam materials and equipment
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden nasjonalt og lokalt
- kunnskap om organiseringen av Stortinget, regjeringen, departementer, direktorater og andre sentrale organer i statsforvaltningen
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Course contact person
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav innen fastlagte frister:
- Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
- Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
- Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3
Kunnskapstestene er korte individuelle tester som skal besvares digitalt innenfor oppgitt frist i Canvas.
Formålet med arbeidskravene er å fremme progresjon i lesing av pensum og i arbeidet med å oppnå forventet læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere testen på nytt én gang innen ny angitt frist.