EPN-V2

SSA4100 Social Policy Course description

Course name in Norwegian
Sosialpolitikk
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Elective modules, Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course provides an in-depth insight into the different support systems -the employment market, the family, the voluntary sector and the welfare and social assistance services are linked in Norway and in other European countries. This provides an insight into how class, gender, and demographic changes has influenced the development of welfare measures. Key normative reasons for welfare measures, such as justice, equality and solidarity are highlighted. Challenges to the welfare state, such as demographical changes, immigration, globalisation, privatisation and exposure to competition are discussed in light of existing research. Welfare policy for children is discussed as a separate topic.

Language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Emnet tar utgangspunkt i sosiale teorier som utfordrer de umiddelbare og gjengse måtene å forstå menneskers handlinger og sosiale situasjoner på. Emnet fokuserer spesielt på "personen i situasjonen", som er en sentral definisjon i sosialt arbeids teori. Hva innebærer denne komplekse setningen? Hvor fri vilje har en person? Hvor mye betyr den strukturelle konteksten? Hva ligger i begrepet "sosial"? Emnet reflekterer over disse spørsmålene ved hjelp av mange ulike samfunnsfaglige teorier. Studentene skal i løpet av emnet tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag fra klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.

Undervisningsspråk er norsk.

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
  • kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
  • fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
  • anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
  • anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskap som produseres
  • forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
  • gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter

Assessment

The exam in the course is an individual supervised exam of 6 hours.

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted.

Grading scale

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25 percent of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Ingen hjelpemidler er tillatt.