EPN-V2

SBVA4100 Perspectives on legal rights, cooperation, prevention and application of law in the best interest of the child Course description

Course name in Norwegian
Rettsperspektiv, samarbeid, forebygging og rettsanvendelse til barnets beste
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Welfare Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Godkjente arbeidskrav i: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om etiske problemstillinger ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
  • har bred kunnskap om pasienters og brukeres personvern ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
  • har bred kunnskap om ulike observasjons- og registreringsmetoder, test, screening og ulike standardiserte tester

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og analysere årsaker til atferd
  • kan anvende opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivets ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter
  • kan foreslå og begrunne anerkjente tiltak og metoder i opplæring og for å redusere utfordrende atferd
  • kan redegjøre for og beskrive N=1 design
  • kan redegjøre for motivasjonelle operasjoner som miljøterapeutisk virkemiddel
  • kan redegjøre for prinsipper for å anvende naturlige og arrangerte forsterkningsbetingelser i opplæring
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere ulike tiltak
  • kan redegjøre for, definere og vise praktiske ferdigheter i observasjonsmetoder og registreringsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og delta i gjennomføring av tiltak i tråd med etiske retningslinjer og etter anerkjente metoder
  • kan begrunne hvorfor de ulike observasjons- og registreringsmetodene er egnet for bestemte formål

Learning outcomes

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Pretest ved oppstart av emnet.
  • Deltagelse i veiledet gruppearbeid med framlegg.
  • Planlegge og holde muntlig presentasjon i gruppe.
  • Posttest ved emnets slutt.

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Sensorordning: To sensorer.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Obligatorisk pensum

Bech, H. & Ottersen, K.-O. (2006). Kartlegging av preferanser hos en ungdom med autisme: Samsvar mellom resultater fra ulike metoder. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 33 (4), 205-213. [8 sider]

Cicero, F. R. & Pfadt, A. (2002). Investigation of a reinforcement-based toilet training procedure for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 23 (5), 319-331. doi:10.1016/S0891-4222(02)00136-1 [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0891422202001361

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Kapittel 1-2, 4, 11-26 og 28-29] [485 sider] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]

Foster, S. L., & Mash, E. J. (1999). Assessing social validity in clinical treatment research: Issues and procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67 (3), 308-319. doi:10.1037/0022-006X.67.3.308[20 sider] [Lenke til fulltekst: http://doi.apa.org.ezproxy.hioa.no/fulltext/1999-03648-003.html

Green, C. W., Reid, D. H., Rollyson, J. H. & Passante, S. C. (2005). An enriched teaching program for reducing resistance and indices of unhappiness among individuals with profound multiple disabilities.Journal of Applied Behavior Analysis, 38 (2), 221-233. doi:10.1901/jaba.2005.4-04. [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2005.4-04/epdf]

Holden, B. (2010). Språk, regelstyring og bevissthet. I S. Eikeseth & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 80-99). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kapitlet, 5 sider]

Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. [Deler av kapittel 10 Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten, side 473-494] [21 sider]

McClannahan, L. E. & Krantz, P. J. (2008). Aktivitetsplaner for barn med autisme: Trening av selvstendig atferd (R. Enerstvedt, & S. Å. Hansen, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [144 sider]

Ottersen, K., & Bech, H. (2008). Utarbeidelse av standardiserte lister over stimuli som kan brukes til kartlegging av forsterkere hos personer med alle grader av utviklingshemning. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35 (4), 179-190.

Sundberg, M. L., & Partington, J. W. (1998). Teaching language to children with autism or other developmental disabilities (Versjon 7.1). Concord, CA: AVB Press. [Kapittel 4, Augmentive Communication] [23 sider] [OBS! Denne boken tas ikke inn av Akademika bokhandel. Den kan kjøpes fra forlaget for en rimelig sum: proedinc.com/customer/ProductView.aspx?ID=1027&sSearchWord=R.+Vance+Hall%20 Levering kan ta et par uker.]

van Houten, R., Axelrod, S., Bailey, J. S., Favell, J. E., Foxx, R. M., Iwata, B. A. & Løvaas, O. I. (1988). The right to effective behavioral treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 21 (4), 381-384. doi:0.1901/jaba.1988.21-381 [4 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.1988.21-381/epdf

van Houten, R., & Hall, R. V. (2001). The measurement of behavior: Behavior modification (3. utg.). Austin, TX: Pro-Ed.[113 sider]

Øyen, B. (2014). Pedagogiske tiltak for personer med store og sammensatte funksjonsvansker: En presentasjon og vurdering av forskning 2000-2013. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 41 (1), 1-31. Hentet fra http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1143[30 sider]

Samlet er pensum på ca. 900 sider.

Anbefalt litteratur

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397

Horne, H. & Øyen, B. (2007). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 2. Opplæringsteknikker (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

Horne, H. & Øyen, B. (2008). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 3. Språk, dagliglivets ferdigheter, problematferd (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

Løkke, J. A., Iversen, A. B., Lind, A., Riis, M., & Vold, J. A. (2011). Tidsbasert fjerning av krav, differensiell forsterkning og motstand mot stell hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 69-75.

Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: Grunnleggende prinsipper (Glenne kompetansesenter, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum]

Steingrimsdottir, H. S., & Arntzen, E. (2015). On the utility of within-participant research design when working with patients with neurocognitive disorders. Clinical Interventions in Aging , 10, 1189-1200. doi:10.2147/CIA.S81868[Lenke til fulltekst: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516033/

Trahan, M. A., Kahng, S., Fisher, A. B., & Hausman, N. L. (2011). Behavior-analytic research on dementia in older adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 44 (3), 687-691. doi:10.1901/jaba.2011.44-687[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2011.44-687/epdf

(Pensumliste ajour: 2017-08-02 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)

Assessment

The exam in the course is an individual supervised exam of 5 hours.

Permitted exam materials and equipment

The following aids are permitted:

  • The exam modus of Lovdata Pro.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Anniken Sørlie and Tina Gerdts-Andresen