Programplaner og emneplaner - Student
Master's Programme in Media Development Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i medieutvikling
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Yrkesfaglærerutdanningen retter seg mot yrkesutøvere med fag-/svennebrev og relevant praksis fra ett eller flere yrker som inngår i utdanningsprogram for design-, håndverks- og medieproduksjonsfag. Aktuelle yrkesområder er knyttet mot korresponderende utdanningsprogram i videregående opplæring (Kunnskapsløftet). Yrkesfaglærerutdanningen retter seg mot yrkesutøvere som til daglig arbeider med yrkesopplæring/kompetanseutvikling i skole, bedrift eller offentlig virksomhet.
Target group
- fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen design-, håndverks- og medieproduksjonsfag
- minimum to års yrkespraksis etter avsluttet utdanning
- generell studiekompetanse eller vurdert realkompetanse
Opptak på bakgrunn av realkompetanse reguleres av retningslinjer for opptak på bakgrunn av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus fastsatt av høgskolestyret 8.12.2011. Søkeren må være over 25 år, dokumentere relevant fag-/svennebrev/offentlig godkjent sertifisering og ha minimum 2 års relevant yrkeserfaring. For fag-/yrkesområder der det ikke finnes relevant fag-/svennebrev må søkeren dokumentere minst 8 års relevant yrkeserfaring.
Opptakskravene er regulert i nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning.
Admission requirements
Læringsutbyttebeskrivelsene i programplan og emnebeskrivelser er utarbeidet i henhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 15.desember 2011.
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i tråd med forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8. -13. trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan forklare og drøfte kompliserte prosesser i eget yrkesfag
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8. - 13. trinn)
- kan beherske relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan etablere og vedlikeholde nettverk
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner i eget yrkesfag
- kan kritisk analysere læreprosesser tilpasset den enkelte elev, lærling eller arbeidstaker, med utgangspunkt i målene for opplæringen, kravene i yrket og kunnskapsbehov i samfunnet
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram (design, håndverk/ medieproduksjon), forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier, tilrettelegge for og lede opplæring som fremmer yrkesstolthet
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag
- kan bidra til yrkesfaglig og yrkespedagogisk utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Learning outcomes
By completing a master's degree in media development, the graduate is expected to acquire theoretical and research-based knowledge of the media field's structural conditions, practices, professions and development both historically and in the present. Furthermore, the graduate is expected to acquire specialized skills within the field of study, as well as in research methods and dissemination. The graduate is also expected to be able to have the necessary knowledge, skills and competencies to develop independent projects within the field of study, as well as to critically evaluate their own and others' work and the field's development.
After completing the program, the graduate must have the following total learning outcomes defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the graduate:
- has in-depth knowledge of media structures, actors and development nationally and internationally.
- has in-depth knowledge of research methods, research ethics and theory of science
- has knowledge of media research's different traditions and theories nationally and internationally
- has developed a critical media understanding and insight into societal challenges.
Within the field of study journalism, the graduate must acquire:
- in-depth knowledge of various theories related to the development of journalism, such as theories of various media systems and media platforms, genre and discourse theory, globalization theories, democracy theory, professional theories, or theories of technological development and innovation.
- in-depth theoretical insight into both national and international processes that shape journalism and how journalism affects society
- in-depth knowledge of the development of specific journalistic methods, genres and disciplines, such as climate journalism, foreign journalism, investigative journalism or literary journalism
- in-depth knowledge of various quantitative and qualitative methods in journalism research
- advanced knowledge of academic issues and journalistic texts based on the history of journalism, contemporary development, uniqueness and place in society
Within the field of study in media and communication, the graduate must acquire:
- in-depth knowledge of various theories related to the development of the media and communication field, for example theories of various media systems and media platforms, media management, strategic communication, media design and production, user participation, interpretive theories or theories of technological development and innovation.
- in-depth theoretical insight into processes that shape development in the media and communication industry and how it affects society
- in-depth knowledge of the development of specific media and communication methods, genres and / or strategies
Within the field of study non-fiction, the graduate must acquire:
- in-depth knowledge of academic writing - theory, genres, genre development and history in-depth knowledge of non-fiction as a field and institution
- in-depth insight into the relationship between subject matter and dissemination (research communication, textbook, research journalism, popularization, the biography genre)
- in-depth insight into how the media and publishing industries and the journal field work, and what professional writing entails in practice.
- in-depth knowledge of the boundaries between journalism and other non-fiction, and how these boundaries have developed and are evolving both nationally and internationally
Skills
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the graduate :
- can develop innovative media projects
- can develop a research project and apply relevant theory
- can apply relevant research methods with a high degree of independence
- carry out an independent, limited research or development project of a practical and / or theoretical nature under supervision and in accordance with current research ethics norms and source criticism
Within the field of study journalism, the graduate must be able to:
- orientate oneself independently and critically within journalistic and media professional literature and find relevant material for a research project
- develop journalism at a practical and / or academically advanced level and thus guide other colleagues in the field
- conduct comparative studies of journalism in different media, and of journalism before and now
- identify both analytical and practical needs for development in journalism and in editorial environments
Within the field of study in media and communication, the graduate must be able to:
- orientate oneself independently and critically within media and communication subject literature and find relevant material for a research project
- develop media and communication projects at a practical and / or academically advanced level and thereby guide other colleagues in the field conduct comparative studies of different media and communication practices, both before and now
- identify both analytical and practical needs for development in the media and communications industry
Within the field of study non-fiction, the graduate must be able to:
- prepared good and publishable non-fiction texts through process-oriented writing apply the most relevant methods in the subject, both for research assignments and production assignments
- apply source criticism to one's own and others' work provide and receive guidance in groups, both to raise awareness of one's own writing process and development, and to be able to guide others.
- orientate oneself independently and critically within media subject literature and find relevant material for a research project
- draw their own conclusions and discuss these critically on the basis of a large amount of material
General competence
In general, for all fields of study in the master's program in media development, the graduate:
- can reflect critically and ethically on developments in the media and the public both nationally and internationally.
- has the ability to work interdisciplinary can analyze and handle a research material critically and has the ability to think and reflect independently - also around his/hers own research role and profession
- is able to analyze professional, professional and research ethics issues
Within the field of study in journalism, the graduate must have:
- competence in presentation of both academic and journalistic material, and have developed the ability to give and receive constructive criticism and feedback
- developed his journalistic skills through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas of journalism
- ability to see new issues in journalism so that the graduate can ask original and fruitful questions
Within the field of study in media and communication, the graduate must have:
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas within the media and communication field
- developed skills in media production and communication practices through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- ability to see new issues in the media and communication field so that the graduate can ask original and fruitful questions
- competence to enter the role of a professional in the field of media and communication at an advanced level.
- ability to reflect critically and ethically on the role that media and communication play in a societal perspective
Within the field of study non-fiction, the graduate must have:
- competence in the presentation of both academic and practical non-fiction material, and have developed the ability to give and receive constructive criticism and feedback
- competence for innovation and to apply their knowledge and skills in new areas of non-fiction
- developed her skills in non-fiction production through increased knowledge of the subject's research area and own practice
- ability to see new issues in the field of non-fiction so that the graduate can ask original and fruitful questions.
Content and structure
The study is normally taken as a full-time study of two years, spread over four semesters or as a part-time study over four years, spread over eight semesters. Because working life in the journalism, non-fiction and media and communication industries is characterized by a large degree of interdisciplinarity and constant changes in which competencies and skills are in demand, the study is structured so that students have great freedom to a) choose subjects across the three fields of study: journalism, media and communication and non-fiction, and b) to choose subjects in other master's programs at higher education institutions in Norway or internationally. For the same reason, the master's theses are 60 credits, which gives students a lot of flexibility and freedom of choice in what they want to immerse themselves in.
The master's program consists of two compulsory courses of 10 credits that are common to all fields of study. The field of study non-fiction also has one compulsory course of 10 credits, because it to a lesser extent than the other two is based on a professional community created through joint bachelor education. All other courses are optional and can be chosen across the fields of study, but a student must 1) take a minimum of 10 credits within the field of study in addition to the master's thesis, which amounts to 60 credits and 2) take at least one course (10 credits) taught in English. Some courses have prerequisites, which are stated in the course plans.
Some courses have prerequisites, which are stated in the course plans.
Field of study journalism
The field of study journalism has the following content and structure:
- Compulsory introductory course in media development and media research (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Compulsory introductory course in research method (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Courses in the field of study journalism (minimum 10 credits)
- Courses in the fields of study media and communication and / or non-fiction, as well as any courses from other master's programs (up to 30 credits)
- Master's thesis in the field of study journalism (60 credits)
The compulsory courses in media development and media research and introduction to research methods total 20 credits. The courses are normally taken in the first semester of the full-time study (possibly the first and third semesters for part-time). The field of study journalism offers the following elective courses (all of 10 credits), of which students must choose at least one:
- Arctic Lenses: Global Warming and Journalism
- Språk og diskurs i journalistikken
- Investigative Journalism and Cross Border Cooperation
- Journalism, Innovation and Social Media
- Global Journalism, Conflict, Safety and Peace
Several of the courses are only offered every other year, but each semester one or two of the optional courses in the field of study are offered. In addition, the student can choose one or two courses from the fields of study media and communication and / or non-fiction in the program per semester, a total of up to three courses (30 credits) per semester, or courses at other master's programs at OsloMet or other educational institutions nationally or internationally after approval by the Department of Journalism and Media Studies.
Field of study media and communication
Field of study media and communication has the following content and structure:
- Compulsory introductory course in media development and media research (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Compulsory introductory course in research method (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Courses in the field of study media and communication (minimum 10 credits)
- Courses in the fields of study media and communication and / or non-fiction, as well as any courses from other master's programs (up to 30 credits)
- Master's thesis in the field of study media and communication (60 credits)
The compulsory courses in media development and media research and introduction to research methods total 20 credits. The courses are normally taken in the first semester of the full-time study (possibly the first and third semesters for part-time). The field of study media and communication offers the following optional courses (all 10 credits), of which students must choose at least one: ·
- Mediedesign, -produksjon og prosjektutvikling
- Strategic leadership in organizational communication
- Media use and user involvement
- Brands, branding and marketing: communication, trends and strategies
- Development of stories on digital platforms
Some of the courses are only offered every other year, but each semester one or two of the courses in the field of study are offered. In addition, the student can choose one or two courses from the fields of study journalism and / or non-fiction in the program per semester, a total of up to three courses (30 credits), or courses at other master's programs at OsloMet or other educational institutions nationally or internationally after approval by the Department of Journalism and Media Studies.
Field of study non-fiction
Field of study non-fiction has the following content and structure:
- Compulsory introductory course in media development and media research (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Compulsory introductory course in research method (10 credits, common to all three fields of study in the master's program)
- Compulsory introductory course in non-fiction (10 credits)
- Other courses in the field of study non-fiction or courses in the fields of study media and communication and / or journalism, possibly courses in other master's programs (30 credits) ·
- Master's thesis in the field of non-fiction (60 credits)
The compulsory courses in media development and media research, introduction to research methods and introduction of non-fiction amount to a total of 30 credits. The courses are normally taken in the first semester of the full-time study (possibly the first and third semesters for part-time). Field of study non-fiction offers the following optional courses (all of 10 credits): ·
- Literary journalism ·
- Media history ·
- Science and the media
Some of the courses are only offered every other year. Instead of, or in addition to, these courses, students can choose courses from the fields of study journalism and / or media and communication, or from other master's programs at OsloMet or other educational institutions nationally or internationally after approval from the Department of Journalism and Media Studies.
1st year of study
Studieretning journalistikk
1. semester
2. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
2. semester
Studieretning sakprosa
1. semester
Valgemneportefølje (tilbudet varierer fra semester til semester)
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Innholdet i studiet skal belyses i et internasjonalt perspektiv og yrkesfaglærerutdanning i design og håndverk/medieproduksjon har tilrettelagt for studentutveksling i 3 og 4 semester. Dette gjelder emne YLDH2000, YLDHY2000 og YLDH2200, YLDHY2200 og YLDHB2200 som kan tilbys på engelsk.
Internationalisation
I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav som beskrives i emneplanene. Arbeidskravene er både knyttet til læringsfellesskapet på samlinger, pedagogisk praksis i skolen og yrkesfaglig praksis i bedrift. Arbeidskravene skal videreutvikle studentenes yrkesfaglige kompetanse og evne til å reflektere over egen undervisning og sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning 1 gang.
Da studiet er samlingsbasert, prosessorientert og erfaringsbasert ser vi på tilstedeværelse som særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte.
Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reel dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlingene tilsvarende 80 % av samlingsdagene i hvert emne. Relevant alternativ aktivitet kan godkjennes etter søknad. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20 %, kan studenten pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.
Work requirements
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer samt forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Utvikling av vurderingskompetanse er en sentral del av studiet og kontinuerlig vurdering er en integrert del av læreprosessen. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte, og å gi studentene erfaring i fremtidig vurderingsarbeid som yrkesfaglærere.
Faglærer, praksislærer og medstudenter gir tilbakemelding på arbeid og utvikling gjennom studiet. Studentene skal også vurdere seg selv gjennom loggskriving, refleksjonsnotater og samtaler. På denne måten kan studentene utvikle bevissthet og metodekompetanse om vurderingsarbeid i egen profesjonsutøvelse.
Skikkethetsvurdering
Med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 punkt (6), er det fastsatt forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering innebærer at det foretas en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Yrkesfaglærerutdanningen omfattes av denne ordningen.
Skikkethetsvurdering
Hovedmålet med skikkethetsvurdering er å hindre studenter som utgjør en mulig fare for elevers liv, rettigheter, sikkerhet og psykiske og fysiske helse i å bli lærer. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studietiden av alle studenter. Særskilt skikkethetsvurdering foretas ved begrunnet tvil om en student er skikket for læreryrket. Både faglig personale, praksislærer, medstudenter og administrativt ansatte kan levere begrunnet tvilsmelding.
Assessment
- Godkjent av prodekan LUI 04.06.2014
- Gjeldende fra høstsemesteret 2014
- Redaksjonelle endringer 24.08.2015
- Siste endringer godkjent av prodekan LUI 10.09.2015
- Siste endringer godkjent av prodekan 24.11.2016
- Redaksjonell endring 07.09.2017
- Redaksjonelle endringer 28.02.2018