EPN-V2

MJ4800 Work as a Research Assistant Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapelig assistent
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Programme description
  • Introduction

    In the optional course MJ4800 Scientific Assistant, the student is associated with a research project led by a scientific employee at the Department of Journalism and Media Studies, and participates in this research project. The participation must result in a relevant academic production. The subject can only be taken once.

  • Required preliminary courses

    Students must have completed and passed the courses MED4000 Media Development and Media Research, and MED4100 Introduction to Research Method or equivalent method course, before they can take the course MJ4800 Scientific Assistant.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has insight into the development of a research project
    • has specialized knowledge of various theories relevant to the field of study and the research project
    • has advanced insight into quantitative and / or qualitative methods and knowledge of what governs method choices

    Skills

    The student

    • can orientate themselves independently and critically within relevant academic literature and find relevant material for a research project
    • can analyze and handle a research material critically and has the ability to think critically and reflect, also methodically, around his/her own role as a researcher
    • can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in line with current research ethics standards for the protection of sources and source material

    General competence

    The student

    • has developed competence for independent research work
    • has the competence to innovate and to apply their knowledge and skills in new areas
  • Content

    To interne sensorer

  • Teaching and learning methods

    I dette emne får studentene innblikk i filosofi- og vitenskapshistorie, sentralt er forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap. Det gis eksempler på vitenskapsteoriers relevans for de fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen. Emnet omhandler også ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt fagkritikk og forskningsetikk.

    Emnet gir videre en oversikt over velferdsstatens utvikling og profesjonaliseringen av denne, samt sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og brukeres opplevde helse- og sosialproblemer.

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
    • har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
    • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
    • kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
    • har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
    • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
    • har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
    • har kunnskap om individuell plan (2)
    • har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
    • kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
    • kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
    • kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
    • kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
    • har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
    • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
  • Assessment

    Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
    • Deltakelse i gruppearbeid (2)
    • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
    • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)
  • Grading scale

    Prosjekteksamen individuell, varer mens emnet pågår, omfang inntil 2000 ord.

    Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, individuell. Eksamensoppgaven deles ut to uker før eksamensinnlevering.

  • Examiners

    Alle

  • Course contact person

    Gradert skala A-F