EPN-V2

MJ4300 Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication Course description

Course name in Norwegian
Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of how science is put to use and how it shapes and is shaped by society
  • has thorough knowledge of how the media represents science, scientific uncertainty and risks

Skills

The student

  • is able to critically analyze practical journalistic work and science writing which covers scientific issues or uses scientists as expert sources
  • is able to critically use this knowledge to explore other ways of representing science and science related issues in journalistic work and science writing
  • has developed and perfected his/her science journalism and/or science writing
  • can apply relevant methods to explore this area of journalism and science writing
  • can inspire colleagues and students to reflect on the role of science in society and journalism/science writing
  • is able to communicate key issues in the research area Science and the media

General competence

The student

  • is able to analyze professional and occupational issues as well as questions in research ethics
  • is well qualified to present academic scientific work as well as analysis of journalistic and science writing material and is able to give and receive constructive criticism and response
  • is able to discuss ethical issues in science
  • has acquired journalistic and/or science writing skills through practice and increased knowledge of the scientific processes and science reporting

Teaching and learning methods

Emnet består av forelesninger, seminarer, pensumstudier, eget skrivearbeid og veiledning i grupper og individuelt.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
  • Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster. Hensikten med arbeidskravet er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget av tekst som skal innleveres avklares individuelt i samarbeid med faglærer, og ut fra hvilken type oppgave studenten har valgt.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.

Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Assessment

Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

Enten

  • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av utvalgte sakprosaarbeider eller en analyse av litteratursosiologiske, etiske, kildekritiske eller andre metodiske aspekter ved sakprosa. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Eller

  • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte sakprosatekst med en tilhørende refleksjonsoppgave. Oppgaven skal være på 15-20 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge det innleverte arbeidet er studentens eget selvstendige arbeid, og reglene for kildehenvisning og etterprøvbarhet følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.

Admission requirements

Birgitte Kjos Fonn