Programplaner og emneplaner - Student
MJ4501 Journalism, Innovation and Social Media Course description
- Course name in Norwegian
- Journalistikk, innovasjon og sosiale medier
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
The course aims at encouraging critical journalism combined with analysis and debate regarding changing conditions for journalism due to digitalization, ownership structures and social media platforms' impact on the media industry. The course aims at deepening the knowledge about the changing conditions for news production, distribution and consumption brought forward by emerging technology, ownership structures and changes to revenue streams for funding of journalism.
Language of instruction is English.
-
Required preliminary courses
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter.;Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen barnehage/skole.;
-
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of how changes related to digitalization, media innovation and social media affect journalism as an institution and cultural practice
- has knowledge about media innovation and the shifting financial conditions influencing the funding of journalism
- has thorough knowledge about how the interrelationship between social media platforms has resulted in changing news distribution and consumption
- has knowledge about research into the productiion and circulation of disinformation/ misinformation via digital media platforms
Skills
The student
- can analyze developments in funding of the news media internationally and nationally
- can analyze how digitalization and social media platforms impact the production, distribution and consumption of news
- can critically analyze news publishers approaches to user participation via different nonproprietary social media platforms, and their consequences for journalism
- can find, analyze and refer to relevant information and literature in order to develop research questions and undertake independent research or development projects
- can independently assess and discuss concepts in academic literature, and also make intellectual use of such in writing academic text
General competence
The student
- is able to analyze professional and occupational issues
- is trained in innovative thought and able to apply her/his knowledge and skills in areas such as innovation, digitalization and social media
- can use the competencies and skills acquired in new ways in order undertake advanced tasks and projects
- can transfer knowledge on key challenges within the field to specialists and the public
- can contribute to the creation of new knowledge and processes of innovation within the field
-
Teaching and learning methods
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudietog i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
;
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
-
Course requirements
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En skriftlig gruppetekst, ca 500 ord, basert på individuelle digitale fortellinger og diskusjoner i gruppe. Målform: sidemål.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en eller flere samtaler som involverer barn. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.;;;;;;;
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Det er krav om 80 prosent deltakelse i all undervisning.;
-
Assessment
;Skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.;
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen;hjelpemidler er tillatt.
-
Grading scale
Gradert A-F
-
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
-
Target group and admission
A bachelor's degree or equivalent. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.
-
Course contact person
Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur.
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.