Programplaner og emneplaner - Student
MJ4100 Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose Course description
- Course name in Norwegian
- Litterær journalistikk og narrativ sakprosa
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Litterær journalistikk og narrativ sakprosa skiller seg fra annen journalistikk og sakprosa ved å benytte en del av de samme virkemidlene som i skjønnlitteratur. Både den generelle medieutviklingen og andre samfunnstrender har bidratt til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret, samtidig som det litterære står sterkere i allmenn sakprosa. Studiet tar sikte på å utdype deltakernes sjangerkunnskap og evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk, samtidig som “virkelighetskontrakten” står like fast som i annen journalistikk og sakprosa.
Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og sakprosa, skjønnlitterære forfattere som journalister og sakprosaforfattere, og litterær journalistikk og narrativ sakprosa i et historisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen – historie, dokumentarromanen, litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistikk/sakprosa og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk og sakprosa.
Skriveeksperimenter er et viktig innslag i kurset.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante faglige teorier om litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og viktige retninger innenfor dette feltet
- har inngående kunnskap om/forståelse av relevante historiske utviklingstrekk på feltet
- har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk/ narrativ sakprosa, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk og narrativ sakprosa i analyse av eget eller andres arbeid
- kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og arbeide selvstendig med tekster innen feltet
- kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og teorier om denne typen tekster
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert skriving og bidra til nytenkning
- kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikk og sakprosa, og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk og narrativ sajprosa står sentralt
- har har utdypet sin evne til skrivefaglig nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon og variasjon i sakprosafeltet gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
- har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
Teaching and learning methods
Alle.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
En intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge innleveringen er studentens selvstendige arbeid og regler for kildehenvisning og etterprøvbarhet følges
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Admission requirements
Målgruppen er studenter ved masteren i Medieutvikling ved OsloMet og andre studenter som er interessert i litterær journalistikk og narrativ sakprosa. Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende, i tråd med forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet .
Course contact person
Birgitte Kjos Fonn