EPN-V2

Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
8 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbyr masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap (120 stp.). Studiet skal blant annet kvalifisere for høyere stillinger innenfor dokumentrelatert virksomhet, så vel som forskning og utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner, undervisningsstillinger innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsfeltet samt opptak til doktorgradsstudier.

Fullført og bestått studium gir graden Master i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of archival, library and information sciences.

Mastergraden oppnås i samsvar med departementets Forskrift om krav til mastergrad, § 3.

Fullført og bestått studium gir graden Master i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap. Gradens engelske tittel er Master of archival, library and information sciences.

Target group

Masterprogrammet i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap - bachelorgrad i arkivvitenskap - bachelorgrad med faglig fordypning innen masterstudiets fagområder.

Admission requirements

Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

For masterstudiet i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap gjelder følgende opptakskrav utover det som fremgår av forskriften:

Det generelle grunnlaget for opptak er bachelorgrad. Det er i tillegg krav om en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområder:

  • kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • informasjon og samfunn
  • litteratur- og kulturformidling
  • arkivvitenskap

Søkere med bachelorgrad innen masterstudiets fagområder rangeres på grunnlag av karakterer fra bachelorgrad og eventuell relevant tilleggsutdanning. Søkere som kvalifiserer på grunnlag av fordypning tatt i tillegg til bachelorgrad rangeres på grunnlag av karakterer i fordypningsemnene. Der søker har mer enn 80 studiepoeng i sin faglige fordypning, legges til grunn for beregning de emner som gir størst uttelling for søker.

Det er krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra opptaksgrunnlaget. Dersom C-kravet ikke oppfylles med opptaksgrunnlaget kan en søker få medregnet annen fullført master- og/eller videreutdanning i karaktergjennomsnittet. Utdanningen må være innenfor fagområdene nevnt over.

Opptak til enkeltemner i dette programmet har samme krav som opptak til programmet, inkludert krav om karaktersnitt på C.

Learning outcomes

Kandidaten skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper innen den delen av arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap han/hun har valgt å spesialisere seg i
  • har omfattende kunnskaper om teorier og tilnærminger innen arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap generelt
  • har spesialisert kunnskap om forskningsmetoder som brukes i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan identifisere og formulere problemstilling for et arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
  • kan analysere og vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike teorier og metoder på et arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
  • kan selvstendig gjennomføre forskning på internasjonalt nivå og kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet
  • kan selvstendig anvende den arkiv-, bibliotek- og informasjonsfaglige kunnskapen hun/han har tilegnet seg på nye problemfelt og i nye kontekster

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan identifisere og analysere forskningsetiske problemstillinger innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonvitenskap
  • kan bidra med kunnskaper og ferdigheter i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
  • kan formidle fagkunnskap kritisk og selvstendig til praksisfelt og allmennhet, både skriftlig og muntlig

Content and structure

Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over fire år. Studieomfanget på deltid er 30 studiepoeng per studieår.

Foruten masteroppgaven består programmet av tre obligatoriske emner i tillegg til fem valgemner innenfor tre fordypninger: Dokumentasjon og arkiv, Informasjon og bibliotek samt Kultur og litteratur.

De tre fordypningene gir mulighet for spesialisering rettet mot arkiv og dokumentforvaltning, fak- og forskningsbibliotek og kunnskapssektoren samt folkebibliotek og kulturinstiutsjoner.

1.semester består av to obligatoriske emner, og man velger et valgemne innenfor en av de tre fordypningene.

Fordypningene videreføres i 2. semester, hvor det velges 3 valgemner.

På 3. semester påbegynnes arbeidet med masteroppgaven, i tillegg til et obligatorisk emne og et valgemne. Masteroppgaven er selvstendig arbeide på 40 stp. som går over to semestre på heltid (3. og 4. semester), og over fire semestre på deltid.

Studieprogresjon

Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes. Alle emner som inngår i graden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur. Se også under emnet Masteroppgave for nærmere informasjon om organiseringen av arbeidet med masteroppgaven.

Alle valgfrie emner tilbys innenfor rammen av et normert studieløp, såfremt et tilstrekkelig antall studenter melder seg til det enkelte emne. Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i hvilke valgfrie emner som tilbys.

Oversiktstabellen nedenfor viser studiets oppbygging.

Optional course Spans multiple semesters

4th year of study

8. semester

Teaching and learning methods

The master's programme in International social welfare and health policy (MIS) is unique in its combination of social welfare and health policy studies. The MIS programme provides students with the knowledge and skills in social science theories as well as methods to analyse, develop and manage social and health policies at a high level.

  • Why do some countries have a higher share of the global burden of diseases than others?
  • How can we explain social inequalities in health within a country?
  • How are the changing power relations between international, national and local actors influencing the content and effectiveness of social and health policies?
  • Why do some countries have smaller socio-economic inequalities than others?
  • Why do some countries have higher employment rates among women than others?
  • Why are some welfare systems more successful in helping families at risk of poverty than others?
  • Why are there systematic and lasting differences in opportunities for persons with disabilities to exercise choice and autonomy between countries?
  • How does access to education and family planning influence the employment opportunities of young women today?
  • How does cross-national mobility and immigration influence access to social security and health services?
  • How can we investigate if social and health policies have the intended effects?

Answers to such questions are essential to ensure sustainable and inclusive societies. The questions are related to the organisation and content of social welfare and health policies.

Social change requires that professionals in the fields of social work, health and welfare continually develop their knowledge and skills. The Master's Degree Programme applies theoretical perspectives to these fields.

An increasingly globalized world requires the development of innovative social welfare and health policies. The two policy fields are interdependent. Both are also characterized by complex governance structures: Social welfare and health policies are shaped in a multi-actor setting involving different combinations of market actors, family, public agencies and non-profit NGOs. Additionally, the social welfare and health policies take place in a multilevel setting. Increasingly the social welfare and health policy depends on the working relations between supranational organisations, such as the UN and EU, national and local entities.

The MIS programme consists of 6 mandatory courses (60 ECTS), 3 elective courses (30 ECTS) and a master's thesis (30 ECTS). Elective courses allow students to pursue topics of special interest that may be relevant for both the master's thesis, as well as for future career possibilities.

All courses are taught in English, and the diploma will be issued in English for all successful candidates. Candidates will be awarded the title Master of Applied Social Sciences, programme option International Social Welfare and Health Policy.

The programme focuses upon general critical analytical skills with an understanding of the importance of gender, ethnicity, generation, and social class, living standards and living conditions. The programme option qualifies a graduate for:

  • positions in social and health services that require the knowledge and ability to undertake systematic documentation and evaluation of social and health service programmes, as well as the knowledge of international and comparative studies within health and social welfare.
  • positions in government agencies, non-governmental organisations or voluntary organisations engaged in international health and social welfare programmes and developmental assistance
  • research positions at lower levels in educational programmes for social or health workers, and social science positions dealing with social and health policy issues
  • PhD programmes in the fields of social welfare and health policy

Internationalisation

This programme is aimed at students who have a special interest in international efforts to develop social and health policies.

Work requirements

Admission to this programme is regulated by Regulations Relating to Admissions to Studies at OsloMet.

Admission requires a bachelor’s degree (or equivalent degree) in social work, childcare and welfare, political science, sociology, economics, anthropology, law, medicine or nursing. Other degrees with a focus on social and health issues may also be considered.

Applicants will be ranked on the basis of grade average from their bachelor's degree.

Fifty percent of the places are reserved for applicants who are citizens in countries outside EU/EEA.

The master's programme aims for a diverse group of students from many countries. Given the limited number of places, normally no more than three students from each country will be assigned, with the exception of students from Norway.

Assessment

A graduate who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Upon completion of the degree the graduate has

  • advanced knowledge of research designs relevant to the investigate a particular research question
  • the ability to relate specific research questions to specific research methods
  • a high level of understanding of and ability to apply and evaluate basic theoretical and methodological frameworks in order to examine, explain and understand social and health phenomena
  • a broad understanding of global social and health problems, including current situations, trends, and challenges
  • in-depth knowledge of the fields of social and health care systems: their organisation, delivery, and financing
  • insight into cultural differences in social and health concepts and terminology

Skills

Upon completion of the degree the graduate is able to

  • analyse explicit and implicit knowledge in the fields of health policy and social welfare
  • conduct a systematic and critical analysis of a problem, apply core research principles and give a clear academic presentation of the results
  • identify dimensions and challenges in the current global health and welfare situation
  • critically assess the advantages and disadvantages of various social and health policy approaches
  • evaluate relevant research in terms of methodological quality and appropriateness
  • implement a range of data and literary sources for analysis

General competence

Upon completion of the degree the graduate has acquired

  • a high degree of intercultural competence, and increased understanding of international trends that affect health and social welfare
  • advanced knowledge of perspectives on social and health inequalities at a high academic level. The candidate is able to evaluate the impact of social and health policies, including how policies can contribute to (re)production or change in social inequalities
  • a high level of ethical reflection when assessing the development of social and health policies, as well as a broad and in-depth knowledge of ethical dilemmas in research