Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4700 Archives, libraries and democracy Course description
- Course name in Norwegian
- Arkiv, bibliotek og demokrati
- Study programme
-
Library and Information Science, CoursesMaster Programme in archival, library and information sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Rask teknologisk utvikling har skapt endringer i mediekonsum og kommunikasjonsformer, og har gitt oss nye muligheter og verktøy. Samtidig er denne utviklingen med på å undergrave tilliten til etablerte medier og offentlige institusjoner.
Dette emnet utforsker hvordan sosio-politiske og teknologiske endringer stiller bibliotek, arkivinstitusjoner og dokumentasjonsforvaltning overfor nye utfordringer - og ikke minst hvordan profesjonsfeltene svarer på disse utfordringene. Nøkkeltemaer inkluderer desinformasjon, utviklingen av kunstig intelligens og kritisk vurdering av informasjon. Sentralt i emnet er også forholdet mellom tillit og demokrati, og emnet retter et særlig søkelys mot arkiv- og bibliotekinstitusjoner, og på hvordan disse bidrar til demokratisk praksis.
Formålet med emnet er å gi studentene nødvendig kunnskap og kompetanse for å oppfylle det demokratiske oppdraget knyttet til arkiv og bibliotek.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan kulturelle, teknologiske og sosiale endringer utfordrer tradisjonelle måter å håndtere kunnskapskilder, kulturuttrykk og forvaltningens arbeid innenfor rammene av innsynslovgivning.
- avansert kunnskap om bibliotek, arkivinstitusjoner og dokumentasjonsforvaltning i offentlige organer, og hvordan disse institusjonene kan legge til rette for en bærekraftig offentlighet.
- kunnskap om offentlighetsteori, samt innsikt i aktuell forskning på arkiv og bibliotekfeltet.
- spesialisert kunnskap om hvordan bibliotekar- og arkivarprofesjonene kan bidra til inkludering, deltagelse og medvirkning.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere/diskutere strategier bibliotekarer og arkivarer kan benytte for å ta i bruk ny teknologi som bidrar til økt tilgang til publikum.
- Kritisk reflektere over den demokratiske rollen bibliotek, arkiv og dokumentasjonsforvaltning spiller i samfunnet.
- diskutere rollen bibliotek og arkiv bør ha for å motvirke informasjonspatologier som ekkokamre, falske nyheter og faktaresistens.
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonsetiske utfordringer i bibliotek- og arkivfeltet.
- kan bidra til tverrfaglige diskusjoner om arkiv og bibliotek.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppediskusjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis.
Undervisningen er ukentlig og vil veksle mellom fysisk campus-undervisning og hybride/digitale økter.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig oppgave på ca. 5 sider der tema belyser bibliotek, arkivinstitusjoner eller dokumentasjonsforvaltning i en demokratisk kontekst.
Et krav til oppgaven er at studentene ikke skriver om fagfeltet de har bachelorgrad i. Arbeidskravet skal bidra til studentenes tverrfaglighet ved at de erverver seg avanserte kunnskaper om et fagfelt eller en institusjonstype de ikke har studert tidligere.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Assessment
Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen.
Besvarelsen skal ha et omfang på ca. 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges og det redegjøres for om og hvordan KI-verktøy er brukt.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
- har kunnskap om skolens betyding lokalt og i en globalisert verden
- har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
- har kunnskap elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggande ferdigheter kan bidra til å øke læringen til elevene
- har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte hvordan menneskerettigheter og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
- kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
- kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling