EPN-V2

MBIB4850 Reviewing literature with AI and advanced information retrieval Course description

Course name in Norwegian
Reviewing literature with AI and advanced information retrieval
Study programme
Master Programme in archival, library and information sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Global research output generates vast amounts of literature disseminated through fragmented channels and increasingly sophisticated retrieval tools. Navigating, collecting, analyzing, and summarizing literature across diverse research fields places high demands on professionals in information retrieval and literature reviews. This course provides a foundational introduction to reviewing literature and other forms of meta-analysis of research, with a special focus on utilizing new AI-based tools and technologies. This includes tools for searching and browsing, processing data from searches, screening, and bibliometric analyses.

The course language is English.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course: Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of methodological approaches to the development of various types of literature reviews.
  • in-depth knowledge of how advancements in AI enable new forms of professional search, processing, and analysis of collected information.

Skills

The student can

  • apply relevant tools to automate various processes within the development of literature reviews.
  • document and communicate the results of a literature review.
  • carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with current standards of research ethics.

Generel competence

The student can

  • critically evaluate various implications of using AI-based technologies.
  • understand and communicate the challenges associated with different types of literature reviews and meta-analysis.

Teaching and learning methods

The course is organized as a weekly seminar series on campus. Some weeks will be dedicated to practical workshops where specific tools are applied. Throughout the seminars, students will individually develop a literature review on a chosen topic, using experimental applications of various tools and technologies. The course is structured around three main components where students document:

  1. a relevant search strategy
  2. work involving processing data from searches
  3. an analysis of the processed search results

Course requirements

Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 1-7 i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen i skolen og på at faget har et særlig ansvar for allsidig kroppslig læring og opplevelse. Tilrettelegging for leik i varierte former, bruk av nærmiljø og begynneropplæring i idretts- og bevegelsesaktiviteter, står sentralt.

Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming. Studenten får prøve seg i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning i kroppsøving. Sentralt står refleksjon over hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse og bevegelsesglede for alle elever. Studentenes fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis, hvor samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Assessment

Ingen.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
  • har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for ulike bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver på helse
  • har grunnleggende kunnskap om dannelsesperspektivet
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur, og hvordan dette påvirker elevenes bevegelsesaktivitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
  • kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan vurdere elevens kompetanse og måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann, både inne og ute
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Kandidaten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i kommune og fylkeskommune knyttet til:

  • sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap
  • kommunale regnskapsprinsipper
  • driftsregnskap og investeringsregnskap
  • fond i kommunalt regnskap
  • avslutning av kommunalt regnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i staten knyttet til:

  • ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
  • sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
  • sentrale regnskapsbestemmelser, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
  • statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet
  • statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis for analyse av kommunale og statlige regnskap inkludert bærekraft.

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapen innenfor offentlig regnskap til å arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning på følgende områder:

  • føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
  • føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
  • koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
  • analysere kommunale og statlige regnskap

Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt innenfor offentlig regnskap i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten kan formidle regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.